<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ

 

 

Pytania na kolokwium z kultury organizacyjnej (ćwiczenia)

 

Test 10 pytań:

 

Kryterium oceniania:

10 – 9 pkt        5

8,5 – 8 pkt       4,5

7,5 – 7 pkt       4

6,5 – 6 pkt       3,5

5,5 – 5 pkt       3

 

1. Proces kształtowania kultury organizacyjnej wg Scheina to stopniowa adaptacja grupy do otoczenia i integracja wewnątrz grupy, poprzez:

 

a) szacunek do podwładnych

 

b) kulturowe negocjowanie i uzgadnianie

c) ciężką pracę

d) osiąganie konsensusu

 

2. Kulturę organizacyjną tworzą następujące poziomy:

 

a) założenia podstawowe

b) wzory kulturowe

c) arcyfakty

d) normy i wartości

3. „Minusami” silnej kultury organizacyjnej są:

 

a) może ona powodować barierę dla innowacji

b) może ograniczać jednostki "nie pasujące" do przyjętych wzorów

c) może powodować zbyt szybki rozwój przedsiębiorstwa

d) żadna odpowiedź nie jest prawidłowa

 

4. Wskaż zdanie fałszywe:

 

a) Kultura jest budulcem pożądanych zachowań organizacyjnych, jej tożsamości wewnętrznej oraz wizerunku zewnętrznego.

b) Kultura to widoczny łańcuch zasad i reguł; wskazuje na to, co różne w organizacji, zwiększa niepewność, przez co pełni funkcję swoistego motywatora, dzięki któremu warto pracować

c) Kultura organizacyjna to specyficzne i uznane za wartościowe artefakty procesu instytucjonalizacji regulujące działania wewnętrznych interesariuszy danego przedsiębiorstwa oraz kształtujące ich postawy wobec wyzwań dotyczących kreowania konkurencyjności organizacji

d) Kultura to zespół rozsądnych reguł postępowania, odkrytych, ustanowionych i rozwiniętych przez grupę, służących do zmagania się z problemem wewnętrznej integracji i zewnętrznym dostosowaniem.

 

5. Wymienione poniżej składowe zalicza się do następujących artefaktów:

a) kod językowy organizacji, żargon zawodowy – do artefaktów fizycznych

b) ceremonie, rytuały – do artefaktów behawioralnych

c) wytwory kultury – do artefaktów poznawczych

d) mity i legendy organizacyjne – do artefaktów językowych

 

 

6. Do kryterium oceny siły kultury organizacyjnej zalicza się:

a) efektywność

b) wyrazistość

c) skuteczność

d) pragmatyczność

 

 

7. Tendencja do idealizacji grupy jest charakterystyczna dla następującej fazy rozwoju kultury        organizacyjnej:

a) formowanie

b) rozwijanie

c) funkcjonowanie

d) wszystkie odpowiedzi są prawdziwe

 

8. Celem diagnozy kultury organizacyjnej jest:

a) wzmocnienie spójności organizacji

b) stymulowanie kreatywności klientów

c) wzrost rentowności organizacji

d) optymalizacja stylu zarządzania oraz strategii personalnej

 

9. Do metod przeprowadzania diagnozy kultury organizacyjnej zalicza się:

a) metody jakościowe i ilościowe

b) mieszane studium przypadku

c) wyłącznie metody jakościowe

d) wyłącznie metody ilościowe

 

10. Kryteria wysokiego ryzyka oraz wolnej informacji zwrotnej charakterystyczne są dla typu kultury zwanego:

a) kulturą spokojnego działania

b) kulturą „pracuj ciężko i baw się”

c) kulturą hazardzistów

d) kulturą indywidualistów

 

11. Zmiana kultury organizacji oznacza modyfikację istotnych jej elementów i ma charakter:

 

a) empirycznie sprawdzalny i trwały

b) empirycznie sprawdzalny ale nietrwały

c) celowy oraz intencjonalny

d) nieintencjonalny

 

12. Heurystyki:

 

a) zawsze dają optymalne rozwiązania

b) to metody twórcze i zawodne

c) to inaczej algorytmy

d) przykładem jest metoda „burzy mózgów”

 

13. Klasyfikacje kultur organizacyjnych:

 

a) mają charakter wartościujący

b) służą zrozumieniu problematyki kultur organizacyjnych

c) nie zostały jeszcze opracowane

d) nie mają charakteru wartościującego

 

14. Sygnałem świadczącym o istnieniu w organizacji kultury „biuropatologicznej” jest:

 

a) brak odpowiednich systemów płacowych

b) nie informowanie wykwalifikowanych pracowników o tym, w jaki sposób powinni wykonywać swoje obowiązki

c) znaczne opóźnienie wykonywanych zadań z powodu odciągania liderów do prac biurowych

d) pracownicy nie wiedzą co mają robić

 

15. Do typologii dwuwymiarowych zalicza się:

 

a) kulturę wysokiej i niskiej tolerancji niepewności

b) model wartości konkurujących K.S. Camerona i R.E. Quinna

c) typologię E. Jacquesa i E.H. Scheina

d) typologię R. Harrisona i Ch. Handy’ego

 

16. Kultura adhoracji:

 

a) jest jednym z typów kultury wchodzących w skład modelu wartości konkurujących

b) najszybciej reaguje na wyjątkowo zmienne warunki otoczenia

c) charakteryzuje organizacje o wysokim stopniu sformalizowania

d) jej przykładem jest Mc Donald’s

 

17. Motywacja:

 

a) jest procesem zachodzącym w ludzkiej nieświadomości

b) jest jedną z metod korekty kursu kulturowego

c) powinna osiągać wartości maksymalne

d) kształtuje postawę pracownika wobec organizacji i obowiązków zawodowych

 

18. Zmiana ewolucyjna:

 

a) jest metodą małych kroczków

b) polega na powolnej zmianie systemów wartości i norm

c) jest zmianą pozorną

d) jest zamianą tożsamości organizacji

 

19. Poniżej wymienione aspekty charakteryzują następujące typy kultur organizacyjnych:

 

a) mała tolerancja wobec odmiennych wartości i poglądów, podejrzliwość, brak „świeżej krwi” – kultura introwertyczna

b) wysoki stopień zaangażowania, niepisane normy, poczucie dumy z wyjątkowości – kultura silna

c) wysokiej jakości produkty, poczucie bycia kimś ważnym, niepisane normy – kultura słaba

d) orientacja na przeszłość, potrzeba stabilizacji, silny opór przed zmianą – kultura innowacyjna

 

 

 

 

 

20. Najczęściej występującymi przyczynami występowania oporu organizacyjnego w trakcie realizacji procesu kształtowania kultury organizacyjnej są:

 

a) działalność związków zawodowych

b) obawa przed utratą pracy

c) złe przygotowanie zmiany

d) inercja przyzwyczajeń i obawa przed nieznanym

21. Typ kultury integracyjnej:

 

a) jest charakterystyczny dla organizacji mechanistycznych

b) jest charakterystyczny dla organizacji organicznych

c) charakteryzuje spłaszczona struktura organizacyjna

d) to inaczej typ segmentacyjny

 

22. W kulturze rynku najbardziej pożądaną rolą przywódczą jest:

 

a) konkurent

b) wizjoner

c) mentor

d) producent

 

23. W kulturze hierarchii najbardziej pożądaną rolą przywódczą jest:

 

a) przedsiębiorca

b) innowator

c) obserwator

d) koordynator

24. Cechą racjonalności instrumentalnej jest:

 

a) unikanie błędów

b) optymalizacja działań

c) innowacyjność

d) zgodność z regułami organizacji

 

25.Cechą racjonalności koherencyjnej nie jest:

 

a) zrozumiałość i sensowność

b) maksymalizacja kosztów

c) dążenie do zgodności zachowania z instytucjami

d) maksymalizacja zysków

 

26. Działanie zorientowane na wynik:

 

a) plasuje innego człowieka na pozycji przydatności vs braku przydatności

b) traktuje innego człowieka jako środek do realizacji własnych celów

c) stawia dobro innych na  pozycji wyjściowej

d) to inaczej działanie społeczne

 

 

 

 

 

27. Działanie zorientowane na porozumienie charakteryzuje:

 

a) racjonalność koherencyjna

b) inteligencja racjonalna

c) współpraca i odpowiedzialność za innych

d) konformizm

 

 

28. Działanie zorientowane na wynik charakteryzuje:

 

a) konformizm

b) nonkonformizm

c) kooperacja

d) konkurencja

 

29. Podstawy struktury instytucjonalnej przedsiębiorstwa tworzą:

 

a) zasoby ekonomiczne

b) zasoby intelektualne

c) zasoby etyczne

d) kultura organizacyjna przedsiębiorstwa

 

 

 

 

30. Styl amerykański zarządzania kulturą organizacyjną charakteryzuje:

 

a) orientacja na zadania

b) strategia długoterminowa

c) strategia krótkoterminowa z orientacją na przyszłość

d) orientacja na proces

 

31. Styl japoński zarządzania kulturą organizacyjną charakteryzuje:

 

a) kultura indywidualistyczna

b) silna hierarchizacja

c) myślenie kolektywistyczne

d) szybki proces decyzyjny

 

32. Do stylów efektywnych wg D. Chaliva zalicza się następujące osobowościowe style kierowania:

 

a) organizator

b) biurokrata

c) autokrata

d) realista

33. W męskim stylu kierowania ważne są następujące wartości:

 

a) przedsiębiorczość

b) relacje międzyludzkie

c) inicjatywa

d) atmosfera pracy

 

 

34. Dysonans kulturowy:

 

a) dotyczy sytuacji po głębokich przełomach społecznych, gdy dawna i nowa kultura zderzają się ze sobą i wchodzą w silny konflikt

b) dotyczy wyłącznie zagadnienia komunikacji międzykulturowej

c) dotyczy współistnienia kultur pochodzących z różnych okresów historycznych

d) to inaczej dualizm kulturowy

 

35. Do metod diagnozy kultury organizacyjnej zalicza się:

a) metodę harwardzką

b) wywiad otwarty

c) analizę pola sił

d) żadna z powyższych

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE 

Z PRZEDMIOTU KULTURA ORGANIZACJI

 

1. Kultura i jej perspektywy badacze.

2. Główne komponenty kultury.

3. Typy reguł kulturowych.

4. Formy integrowania reguł kulturowych.

5. Składniki systemu aksjonormatywnego.

6. Struktura treści reguł kulturowych.

7. Główne podmioty kulturotwórcze.

8. Proces instytucjonalizacji kultury.

9. Komponenty struktury instytucjonalnej.

10. Główne instrumenty dziedzictwa kulturowego.

11. Podstawowe funkcje kultury.

12. Znaczenie efektywności adaptacyjnej D. Northa w rozwoju badań o kulturze.

13. Główne podejścia do analizy kultury organizacyjnej.

14. Etapy kształtowania się kultury organizacyjnej.

15. Kluczowe determinanty kultury organizacyjnej.

16. Model instytucjonalno-adaptacyjny, a model ideowo-reakcyjny kultury

      organizacyjnej.

17. Specyficzne cechy kultury organizacyjnej.

18. Wymiary siły kultury organizacyjnej.

19. Rodzaje asymetrii organizacyjnej i jej wpływ na kulturę.

20. Główne artefakty kultury przedsiębiorstwa.

21. Istota kultur biopolarnych i ich przykłady.

22. Kultura doskonałych przedsiębiorstw.

23. Postulowane cechy nowoczesnej kultury organizacyjnej.

24. Oddziaływanie poziomu formalizacji na typologię kultur organizacyjnych.

25. Wpływ poziomu centralizacji na typologię kultur przedsiębiorstwa.

26. Oddziaływanie poziomu ryzyka działania na kształtowanie się typów kultur

      organizacji.

27. Wpływ orientacji przedsiębiorstwa na kształtowanie się typów kultur

      przedsiębiorstwa.

28. Oddziaływanie cech kobiecości na kulturę organizacji.

29. Cechy przedsiębiorczych kultur organizacyjnych.

30. Cechy indywidualizmu i jego wpływ na kulturę przedsiębiorstwa.

31. Cechy wspólnotowości i jej wpływ na kulturę organizacji.

32. Istota wysokiej i niskiej tolerancji niepewności w perspektywie kultury przedsiębiorstwa.

33. Najważniejsze zalety silnych kultur przedsiębiorstwa.

34. Negatywne artefakty silnych kultur przedsiębiorstwa.

35. Zewnętrzne funkcje kultury przedsiębiorstwa.

36. Wewnątrzorganizacyjne funkcje kultury przedsiębiorstwa.

37. Proces socjalizacji organizacyjnej i jego etapy.

38. Wpływ kontraktu psychologicznego na kulturę przedsiębiorstwa.

39. Podstawowe typy zmian kultury organizacyjnej.

40. Główne stanowiska w kwestii planowanych przemian kultury przedsiębiorstwa.

41. Podstawowe mechanizmy innowacji organizacyjnych.

42. Główne orientacje zmiany kultury organizacyjnej i ich istota.

43. Metody zmian kultury organizacyjnej zorientowane na doskonalenie organizacji.

44. Metody zmian organizacyjnych w sytuacji oporu kulturowego.

45. Typy przyczyn oporu wobec zmian w organizacji.

46. Czynniki zwiększające skuteczność zmian kulturowych.

47. Koncepcja A. Sajkiewicz diagnozowania kultury kapitału intelektualnego.

48. Koncepcja M. Mroziewskiego diagnozowania kultury kapitału przedsiębiorczości

      organizacyjnej.

49. Działanie zorientowane na porozumienie i działanie zorientowane na wyniki jako źródła

      typów kultury organizacyjnej.

50. Oddziaływanie podstawowych stylów kierowania na kształtowanie kultury

      przedsiębiorstwa.

51. Wpływ stylu zarządzania na kulturę przedsiębiorstwa.

52. Moralność w zarządzaniu a kultura przedsiębiorstwa.

53. Kultura organizacyjna jako forma kapitału przedsiębiorstwa.

54. Oddziaływanie kultury organizacyjnej na kreowanie kapitału intelektualnego

       i przedsiębiorczości organizacyjnej.

55. Umiejętności współczesnych menedżerów a typy kultury organizacyjnej.