<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ

 

Instytucjonalne aspekty konkurencyjności: pytania na zaliczenie przedmiotu

 

zaliczenie – 9 pytań;

 

kryteria oceniania:

 

punkty:            ocena:

 

8,5 - 9                 5

7,5 – 8                 4,5

6,5 – 7                 4

5,5 – 6                 3,5

         5                 3

 

1. Konkurencyjność to:

 

a) kapitał;

b) zasób;

c) zdolność;

 

2. W skład struktury instytucjonalnej wchodzą:

 

a) więzi;

b) normy;

c) kapitał;

 

3. Instytucjonalizm w sferze konkurencyjności eksponował głównie:

 

a) konkurencję rynkową;

b) aspekty społeczne;

c) planowanie gospodarcze;

 

4. Klasyczny instytucjonalizm dynamikę rozwoju społecznego uzależniał głównie od:

 

a) innowacji technicznych;

b) konkurencji rynkowej;

c) aktywności kapitalistów;

 

5. Według przedstawicieli instytucjonalizmu przyczyną ubóstwa jest głównie:

 

a) lenistwo ludzi;

b) niski poziom kapitału ludzkiego;

c) wysokie koszty utraconych możliwości;

 

 

 

 

 

 

6. Według przedstawicieli nowej ekonomii instytucjonalnej działanie grup interesów

    w gospodarce powoduje:

 

a) wzrost efektywności gospodarowania;

b) spadek ekonomicznej efektywności gospodarki;

c) ograniczenie konkurencji w gospodarce;

 

7. Przedstawiciele nowej ekonomii instytucjonalnej uznawali koszty transakcyjne za wyraz:

 

a) oddziaływania instytucji;

b) wpływu kosztów produkcji;

c) wpływu prawa własności;

 

8. Douglas North dowodził, że postęp ekonomiczny zależy głównie od:

 

a) innowacji technicznych;

b) kultury;

c) kooperacji;

 

9. W ocenie D. Northa rozwój ekonomiczny jest wynikiem przede wszystkim:

 

a) kooperacji i współpracy ludzi;

b) obniżania kosztów transakcyjnych;

c) rywalizacji w gospodarce;

 

10. Efektywność adaptacyjna D. Northa odnosi się do:

 

a) adaptacji ludzi do środowiska;

b) uczenia się i pobudzania innowacji;

c) efektywności ekonomicznej;

 

11. Efektywność adaptacyjna D. Northa dotyczy:

 

a) gotowości społeczeństwa do zdobywania wiedzy i uczenia się;

b) pobudzania innowacji;

c) ustawicznego dążenia do zysków;

 

12. Efektywność adaptacyjna D. Northa dotyczy:

 

a) pogoni za zyskami;

b) podejmowania ryzyka i twórczej działalności wszelkiego rodzaju;

c) rozwiązywania problemów i usuwania zatorów, które społeczeństwa napotykają w toku

    rozwoju;

 

13. Według przedstawicieli nowej ekonomii instytucjonalnej ustrój polityczny jest:

 

a) neutralny dla konkurencyjności;

b) główną płaszczyzną koordynacji działania podmiotów gospodarczych;

c) tylko artefaktem ideologii;

 

14. Konkurencyjność ex ante odnosi się do:

 

a) uzyskanej pozycji konkurencyjnej;

b) instrumentów konkurencyjności;

c) pozycji konkurencyjnej w przyszłości;

 

15. Konkurencyjność ex post odnosi się do:

 

a) pozycji konkurencyjnej w przyszłości;

b) uzyskanej pozycji konkurencyjnej;

c) strategii konkurencyjnej;

 

16. Osiągnięty lub planowany potencjał konkurencyjności to:

 

a) cechy konkurencyjności;

b) ogół zasobów niezbędnych do utrzymania zdolności do konkurowania;

c) wizja pozycji konkurencyjnej;

 

17. Środki świadomie kreowane w celu budowania konkurencyjności to:

 

a) instrumenty konkurowania;

b) filozofia konkurowania;

c) strategie konkurencyjne;

 

18. Instytucje to:

 

a) zespół norm;

b) zbiór reguł;

c) filozofia;

 

19. Instytucjonalizacja normatywna polega na:

 

a) wprowadzaniu zmian innowacyjnych pod wpływem ,,nacisku” teraźniejszości;

b) świadomym i celowym przekształcaniu instytucji w kierunku przyjętego wzoru;

c) erozji norm;

 

20. Instytucjonalizacja adaptacyjna polega na:

 

a) wprowadzaniu zmian innowacyjnych pod wpływem ,,nacisku” teraźniejszości;

b) świadomym i celowym przekształcaniu instytucji w kierunku przyjętego wzoru;

c) erozji norm;

 

21. Instytucje otoczenia biznesu to głównie instytucje nastawione na:

 

a) świadczenie różnorodnych usług na rzecz wspierania konkurencyjności;

b) realizowanie i legalizowanie transakcji handlowych;

c) określanie nakazów i uprawnień dla podmiotów gospodarczych;

 

 

 

22. Instytucje infrastruktury rynków to instytucje nastawione na:

 

a) świadczenie różnorodnych usług na rzecz wspierania konkurencyjności;

b) realizowanie i legalizowanie transakcji handlowych;

c) określanie nakazów i uprawnień dla podmiotów gospodarczych;

 

23. Instytucje nakazów i uprawnień to instytucje nastawione na:

 

a) określanie reguł działalności gospodarczej;

b) legalizowanie transakcji;

c) świadczenie usług podmiotom gospodarczym;

 

24. W społecznej gospodarce rynkowej odrzucane są:

 

a) długofalowe zasady ograniczania inflacji, kursów walutowych, polityki fiskalnej;

b) ingerowanie państwa w bieżące funkcjonowanie mechanizmu rynkowego;

c) realizowanie polityki antymonopolowej;

 

25. W społecznej gospodarce rynkowej akceptowane są:

 

a) długofalowe zasady ograniczania inflacji, kursów walutowych, polityki fiskalnej;

b) ingerowanie państwa w bieżące funkcjonowanie mechanizmu rynkowego;

c) realizowanie polityki antymonopolowej;

 

26. W teorii konkurencji w oparciu o przewagę zasobową S. Hunta na wynik ekonomiczny

       przedsiębiorstw wywierają wpływ:

 

a) czynniki endogeniczne przedsiębiorstw;

b) czynniki egzogeniczne takie jak: instytucje, polityka państwa, przedsiębiorczość;

c) tylko przyjęta strategia konkurencyjności;

 

27. W myśli instytucjonalnej kapitał ludzki w procesie rozwoju społeczno-ekonomicznego spełnia głównie rolę:

 

a) implementatora nowych rozwiązań i kreatora nieznanej dotąd wiedzy;

b) generatora kosztów działalności gospodarczej;

c) użytkownika istniejącej wiedzy;

 

28. Strategia wyróżniania (zewnętrznej przewagi konkurencyjnej) odnosi się do:

 

a) cech produktu, które dają jego nabywcy relatywnie większe wartości;

b) relatywnie niższych kosztów jednostkowych;

c) osiągania renty z tytułu wprowadzania nowych produktów i skracania procesów

     w przedsiębiorstwie;

 

 

 

 

 

 

 

29. Strategia lidera kosztowego (wewnętrznej przewagi konkurencyjnej) odnosi się do:

 

a) osiągania renty z tytułu wprowadzania nowych produktów i skracania procesów

    w przedsiębiorstwie;

b) relatywnie wyższej efektywności działania i niższych kosztów jednostkowych;

c) wyróżniających cech produktu;

 

30. Behawioralna koncepcja wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstw odnosi się do:

 

a) alokacji materialnych zasobów;

b) zdolności do uczenia się rutyn i skutecznych praktyk;

c) wykorzystywania czynników endogenicznych o charakterze niematerialnym w celu

    budowania wyróżniających zdolności;

 

31. Planistyczna koncepcja wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstw odnosi się do:

 

a) alokacji materialnych zasobów;

b) zdolności do uczenia się rutyn i skutecznych praktyk;

c) wykorzystywania czynników endogenicznych o charakterze niematerialnym w celu

    budowania wyróżniających zdolności;

 

32. Zasobowa koncepcja wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstw odnosi się do:

 

a) alokacji materialnych zasobów;

b) zdolności do uczenia się rutyn i skutecznych praktyk;

c) wykorzystywania czynników endogenicznych o charakterze niematerialnym w celu

    budowania wyróżniających zdolności;

 

33. W działaniu zorientowanym na porozumienie dominuje myślenie:

 

a) dywergencyjne (lateralne);

b) konwergencyjne (linearne);

c) oparte na analizie logicznej;

 

34. W działaniu zorientowanym na wyniki dominuje myślenie:

 

a) dywergencyjne (lateralne);

b) konwergencyjne 9linearne);

c) oparte na analizie logicznej;

 

35. W działaniu zorientowanym na porozumienie dąży się do:

 

a) konformizmu;

b) konsensusu;

c) kompromisu;

 

 

 

 

36. W działaniu zorientowanym na wyniki dąży się do:

 

a) kompromisu;

b) konsensusu;

c) oportunizmu;

 

37. Podstawą uczestnictwa w działaniu zorientowanym na porozumienie jest:

 

a) oportunizm;

b) nonkonformizm;

c) konformizm;

 

38. Podstawą uczestnictwa w działaniu zorientowanym na wyniki jest:

 

a) oportunizm;

b) nonkonformizm;

c) konformizm;

 

39. Wysoka jakość życia ludzi:

 

a) sprzyja konkurencyjności;

b) jest zagrożeniem konkurencyjności;

c) nie ma żadnego wpływu na konkurencyjność;

 

40. Syntaktyczny rozwój przedsiębiorczości polega na:

 

a) wprowadzaniu radykalnych zmian;

b) ewolucyjnym wdrażaniu instytucji zarządzania rozwijających przedsiębiorczość

    indywidualną interesariuszy i przedsiębiorczość organizacyjną;

c) systemowym i ewolucyjnym rozwoju kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej;

 

41. Konkurencyjność regionów wyznaczają:

 

a) wrażliwość społeczna;

b) atrakcyjność lokalizacyjna;

c) atrakcyjność regionalnych produktów;

 

42. Instytucje otoczenia biznesu zaliczane są do elementów infrastruktury:

 

a) gospodarczej;

b) społecznej;

c) rynków;

 

43. Potencjał konkurencyjności regionów tworzą głównie:

 

a) różnorodność determinantów konkurencyjności;

b) cechy oferowanych produktów danego regionu w formie usług: ziemi, pracy, kapitału;

c) atrakcyjność inwestycyjno-lokalizacyjna regionu;

 

 

44. Do ,,Trójkąta wiedzy” zaliczane są:

 

a) klastry, uczelnie, przedsiębiorstwa;

b) badania, kształcenie, innowacje;

c) PKB, Budżet, oświata;

 

45. W gospodarce opartej na wiedzy dominującym stylem zarządzania powinien być styl:

 

a) partycypacyjny;

b) autokratyczny;

c) autorytarny;

 

46. W gospodarce opartej na wiedzy wartość rynkowa przedsiębiorstwa zależy głównie od:

 

a) wartości aktywów materialnych;

b) kapitału intelektualnego;

c) ,,dźwigni” rozwoju aktywów niematerialnych;

 

47. W gospodarce opartej na wiedzy główna motywacja do działania powinna wynikać z:

 

a) potrzeb ekonomicznych;

b) wewnętrznej satysfakcji;

c) osiągania przewagi konkurencyjnej;

 

48. Według Europejskiej Karty Społecznej wszyscy pracownicy mają prawo do:

 

a) bierności w zarządzaniu;

b) informacji i konsultacji w przedsiębiorstwie;

c) do rokowań zbiorowych;

 

49. Japoński styl zarządzania oparty jest głównie na:

 

a) działaniu zorientowanym na wyniki;

b) działaniu zespołowym;

c) działaniu zorientowanym na porozumieniu;

 

50. W japońskim stylu zarządzania dominuje:

 

a) bezgraniczna lojalność wobec pracodawcy;

b) relatywnie ograniczona asymetria wynagrodzeń;

c) kierowanie się interesem własnym;

 

51. W skandynawskim stylu zarządzania dominuje:

 

a) egalitaryzm;

b) pielęgnowanie myślenia krótkofalowego;

c) dążenie do współpracy;

 

 

 

 

52.  W amerykańskim stylu zarządzania dominuje:

 

a) egalitaryzm;

b) indywidualizm;

c) myślenie krótkookresowe;

 

53. W zachodnioeuropejskim stylu zarządzania dominuje:

 

a) kreowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w długim okresie;

b) poszanowanie zasady podnoszenia jakości życia pracowników;

c) dążenie do maksymalizacji zysków;

 

54. W stylach zarządzania Wschodu dominuje:

 

a) inteligencja racjonalna i konkurencyjności;

b) wykorzystywanie głównie wiedzy ukrytej;

c) inteligencja społeczna i duchowa;

 

55. Za krótkookresowy impuls rozwoju konkurencyjności gospodarki można uznać:

 

a) restrykcyjną politykę pieniężną;

b) ekspansywną politykę pieniężną;

c) dewaluację własnej waluty;

 

56. W Pakcie na Rzecz Stabilizacji i Wzrostu UE zabrania się używania na rzecz ożywienia

       wzrostu gospodarczego:

 

a) prac badawczo-rozwojowych;

b) deficytu budżetowego;

c) obniżania stóp procentowych;

 

57. Unia Europejska w celu poprawy konkurencyjności sektora rolno-spożywczego stosuje:

 

a) wspólne ceny;

b) subwencje eksportowe;

c) pełną liberalizację handlu zagranicznego artykułami rolno-spożywczymi;

 

58. Wspólna polityka konkurencji polega na:

 

a) tworzeniu warunków do monopolizacji gospodarek;

b) przeciwdziałaniu tworzeniu się struktur monopolizacyjnych i oloigpolistycznych;

c) jednakowym traktowaniu przedsiębiorstw publicznych i prywatnych;

 

59. W skład Europejskich funduszy strukturalnych wchodzi:

 

a) Europejski Fundusz Spójności;

b) Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnych;

c) Europejski Fundusz Społeczny;

 

60. Europejski Fundusz Spójności finansuje projekty:

 

a) dotyczące ochrony środowiska i sieci transeuropejskich;

b) polityki społecznej;

c) wspólnej polityki rolnej;