Temat 1: Teoria
koncepcji zarządzania
n
1) wprowadzenie do
przedmiotu nauczania;
n
2) istota zarządzania;
n
3) główne procesy
zarządzania;
n
4) definicje koncepcji
zarządzania;
n
5) dynamika ewolucji
myśli ekonomicznej i koncepcji zarządzania;
n
6) typologia koncepcji
zarządzania;
n
7) główne
filozofie/orientacje zarządzania i modele przedsiębiorstwa;
Ad 1) wprowadzenie do przedmiotu nauczania
n
założenia organizacyjne
i merytoryczne nauczanego przedmiotu;
n
Główne przesłanki
zainteresowania koncepcjami zarządzania:
1) odchodzenie od manufakturowej uniwersalności i wytwarzania
ograniczonej liczby produktów na rzecz znormalizowanej produkcji
masowej;
2) dążenie do redukcji kosztów wytwarzania, likwidacji marnotrawstwa,
szczupłych struktur
organizacyjnych, rozwijania przedsiębiorczości
organizacyjnej poprzez
wykorzystywanie okazji;
3) odwoływanie się do wiedzy, inteligencji i przedsiębiorczości
człowieka;
odejście od pojmowania człowieka przedmiotowo
i instrumentalnie na
rzecz dostrzegania go jako
najważniejszego zasobu, głównego sprawcy
sukcesów przedsiębiorstw;
4) postępująca standaryzacja polityczna, gospodarcza i konsumencka
jako efekt globalizacji od początku
lat 90. XX wieku.
Ad 2) Istota
zarządzania
Zarządzanie w ocenie R.
Rutki (2002) to rozporządzanie zasobami organizacji poprzez działanie z
ludźmi i poprzez ludzi, w zakresie określonym przez właściciela tych zasobów;
polega ono na:
1) decydowaniu lub współdecydowaniu o misji i celach
organizacji,
o kierunkach i
sposobach wykorzystywania jej zasobów jako podmiotu
prawa;
2) tworzeniu warunków rzeczowych, finansowych,
kadrowych,
organizacyjnych sprzyjających realizacji przyjętych misji, celów i zadań
organizacji.
- zarządzanie w
kontekście rozporządzania zasobami organizacji[1] w
krajach Unii jest w dużym stopniu określane przepisami z zakresu działalności
gospodarczej, funkcjonowania na rynkach kapitałowym i finansowym, zasadami ładu
gospodarczego Unii oraz regułami społecznej gospodarki rynkowej;
- zdaniem P. Druckera
(1994) biznes jest swoistym organem wzrostu, ekspansji i innowacji, które
powinny umożliwiać dostarczanie dóbr coraz lepszych, oszczędniejszych oraz
powinny sprawiać, że przedsiębiorstwo powinno stawać się lepiej gospodarujące i
doskonalsze;
- ważność kompetencji
przywódczych wynika również z prymarnych cech zarządzania wskazanych przez P.
Druckera (Zarządzanie. Teoria ...
1996):
1) zarządzanie dotyczy przede
wszystkim ludzi (są oni najważniejszym zasobem organizacji);
2) zarządzanie jest głęboko osadzone
w kulturze (musi uwzględniać uznawane przez
daną społeczność normy właściwego zachowania, wartości, które pozwalają
odróżnić zło od dobra, symbole, mity, legendy);
3) zarządzanie wymaga prostych i
zrozumiałych wartości, celów działania i zadań, jednoczących wszystkich
uczestników organizacji (wartości i cele powinny prowadzić do ich emocjonalnego
zaangażowania);
4) zarządzanie powinno doprowadzić do
tego, aby organizacja była zdolna do uczenia się, czyli adaptacji do zmiennych
warunków oraz stałego doskonalenia się uczestników;
5) zarządzanie wymaga komunikowania
się, czyli obiegu informacji wewnątrz organizacji oraz wymiany informacji z
otoczeniem;
6) zarządzanie wymaga rozbudowanego
systemu wskaźników, pozwalających stale i wszechstronnie monitorować, oceniać i
poprawiać efektywność działania;
7) zarządzanie musi być jednoznacznie
zorientowane na podstawowy i najważniejszy ostateczny rezultat, jakim jest
zadowolony klient.
- prawo przedsiębiorców
do „robienia czegoś” rozciąga się na wyodrębnienie organizacyjne, którego
istota sprowadza się do sprawowania zarządzania przez kierownictwo
przedsiębiorstwa (Rybak 2004), najczęściej według zasad ustalonych w statucie
przedsiębiorstwa, w regulaminach i innych artefaktach instytucjonalizacji
przedsiębiorstwa;
- perspektywa
prawno-ekonomiczna i organizacyjna przedsiębiorstwa wskazuje głównie na jego
aspekt systemowy[2], ze szczególnym
podkreśleniem relacji[3],
jakie zachodzą między elementami systemu;
- w relacjach
międzyludzkich zawarta jest bowiem istota przedsiębiorstwa i jego więzi z
pozostałymi elementami systemu społeczno-gospodarczego;
Ad 3) Główne procesy zarządzania
- w ujęciu systemowym i
relacyjnym, przedsiębiorstwo jest produkcyjnym systemem społecznym,
zintegrowanym ze strukturą instytucjonalną szerszego systemu
gospodarczo-społecznego. Ten fakt wyznacza dwie główne funkcje zarządzania
(Mroziewski 2007c): integrowanie i organizowanie (rys. 1).
Rys. 1. Funkcje zarządzania w przedsiębiorstwach nowoczesnej gospodarki rynkowej
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: (Mroziewski 2007c).
- główna funkcja zarządzania jaką jest integrowanie o
strategicznym charakterze wynika z istoty zarządzania, która zdaniem P.
Druckera (1994) polega na panowaniu w przedsiębiorstwie nad różnorodnością i
przekształceniu potencjalnego konfliktu we współpracę w celu zapewnienia
organizacji przetrwania i rozwoju;
- współpraca obejmuje wnętrze organizacji jak i jej partnerów
znajdujących się na zewnątrz. Z takiego podejścia wynika podstawowy zamiar i obowiązek zarządzania, za który uznaje się
utrzymanie konkurencyjności (witalności) przedsiębiorstwa jako zdolności do rywalizacji
na rynkowej arenie;
- funkcja integrowania w zarządzaniu
przenika:
- funkcje rzeczowe takie, jak: zaopatrzenie, produkcja,
redukowanie
asymetrii
organizacyjnej oraz zbyt produktów;
-
organizowanie, które ma wymiar operacyjny i odnosi się do zestawu działań
skierowanych na zasoby organizacji: usług pracy ludzkiej, finansowe, rzeczowe,
informacyjne, intelektualne, niewidzialne w wykonywanych z zamiarem osiągnięcia
celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny (Griffin 2002): sprawny –
wykorzystując zasoby mądrze i bez zbędnego marnotrawienia; skuteczny –
działając z powodzeniem;
-
podstawowe procesy zarządzania: planowanie, koordynowanie,
harmonizowanie, motywowanie, kontrolowanie,
wewnątrzorganizacyjna
instytucjonalizacja (tab. 1).
Tabela 1. Podstawowe
procesy zarzadzania w przedsiębiorstwach z Unii Europejskiej
Proces zarzadzania |
Opis procesu zarządzania |
Planowanie |
określanie elementów
teleologicznych dla przedsiębiorstwa tzn. misji, wizji, zamiarów, kierunków
działania, polityk, strategii, celów zgodnych z wartościami Unii i
ogólnoludzkimi; |
Koordynowanie |
rozkładanie działań ludzi
i przydzielonych im środków w układzie przestrzennym i czasowym, aby podjęte
działania umożliwiały osiąganie zakładanych elementów teleologicznych, sobie
nie przeszkadzały i wyzwalały efekt synergii oraz uczenia się; |
Harmonizowanie |
rozplanowanie i
podejmowanie działań zmierzających do redukowania form asymetrii
organizacyjnej i osiągnięcia względnej jednolitości w rozumieniu i
przestrzeganiu organizacyjnych reguł systemu aksjonormatywnego (dobrych
obyczajów, zasad dobrej roboty, uczciwych praktyk, norm moralnych i prawnych)
zintegrowanych z wartościami Unii i ogólnoludzkimi; |
Motywowanie |
realizowanie działań
ukierunkowanych na wzbudzanie u interesariuszy[4]
współodpowiedzialności za witalność przedsiębiorstwa i motywacji do
podejmowania wysiłków na rzecz sprawnej i skutecznej realizacji określonych
przedsięwzięć wzmacniających potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa,
kraju i Unii Europejskiej; |
Kontrolowanie |
zespół przedsięwzięć
dążących do ustalenia luki między osiągniętym stanem rzeczy w
przedsiębiorstwie a wzorcowymi artefaktami przyjętymi w treści elementów
teleologicznych oraz określenie kierunków dalszego działania na rzecz
doskonalenia prowadzonego biznesu, realizowanych procesów zarządzania,
kierunków innowacyjności i uczenia się. |
Instytucjonalizacja |
tworzenie struktury
instytucji wewnątrz organizacji, która generuje więzi wewnętrzne i łączące
przedsiębiorstwo z jego zewnętrznymi interesariuszami oraz harmonizuje
funkcjonowanie składników przedsiębiorstwa na rzecz wzmacniania jego
potencjału konkurencyjności. |
Źródło: Opracowanie własne.
- realizowanie podstawowych i rzeczowych funkcji zarządzania
w sposób bezpośredni lub pośredni umożliwiają składniki systemu zarządzania w
skład którego wchodzą niżej wymienione elementy oraz relacje między nimi:
-
elementy teleologiczne przedsiębiorstwa;
-
formalna struktura organizacyjna i instytucjonalna;
-
sformalizowane procedury i standardy;
-
wewnętrzni interesariusze (właściciele, menedżerowie, kierownicy,
pracownicy);
-
style zarządzania i kierowania[5];
-
kwalifikacje, umiejętności, talenty i kompetencje interesariuszy
przedsiębiorstwa;
-
system aksjonormatywny przedsiębiorstwa i inne artefakty kultury
organizacyjnej;
-
system szkolenia, doskonalenia i innowacyjności.
- w przedsiębiorstwach z Unii Europejskiej jej podstawowe
ideały, wartości, normy i cele społecznie pożyteczne powinny przenikać
komponenty systemu zarządzania. Wówczas taki system będzie realizować funkcje
integrowania będąc kompatybilnym z interesami ogólnospołecznymi, interesami
przedsiębiorstwa i jego interesariuszy;
- charakter relacji przedsiębiorstwa z jego interesariuszami
szeroko rozumianymi, przesądza o jego powstaniu, o okresie jego trwania,
sposobie upadłości oraz o jego efektywności;
- ważne jest, aby systemowe relacje miały charakter więzi,
tzn. relacji łączących bądź jednoczących ludzi ze sobą w zakresie działania
zmierzającego do zaspokojenia ich potrzeb oraz tworzyły określoną strukturę
społeczną,[6] która
musi stale utrzymywać swoją identyczność i ciągłość;
- system społeczny, w tym zarzadzania, funkcjonuje dzięki
kontroli zachowań jednostek i formułowaniu w nich pewnych nawyków myślowych,
emocjonalnych i behawioralnych;
- za kryterium równowagi organizacyjnej, uznawał A.
Radcliffe-Brown (Flis 2001b), konformizm członków grupy wobec przyjętych norm i
wzorców zachowań. Ustalone bowiem normy postępowania funkcjonują jako
instytucje społeczne w postaci standaryzowanych sposobów zachowania i stanowią
mechanizm, poprzez który określona struktura społeczna, sieć relacji
społecznych, utrzymuje swoje istnienie i swoją ciągłość;
- konkurencyjność współczesnego przedsiębiorstwa wymaga
natomiast innowacyjności opartej na konstruktywnym nonkonformizmie;
- decydenci zarządzania muszą umieć utrzymywać równowagę
między sprawnością i skutecznością działania a innowacyjnością produktów,
technologii, procesów i instytucji zarządzania;
- postulowane kierunki
działania przedsiębiorstw tworzą dla ich interesariuszy strukturalną
przestrzeń, w której przebiegają procesy socjalizacji, wychowywania oraz
rozwijania przedsiębiorczości indywidualnej i organizacyjnej, co jest podstawą
społecznej emergencji;
- fakt ten dostrzegał P.
Selznick (Konkurencyjność przedsiębiorstw...
2002), który w latach 50. ubiegłego wieku wskazywał, że w kreowaniu przewagi
konkurencyjnej[7] przedsiębiorstw większą
rolę odgrywają kompetencje przywódcze niż klasyczne umiejętności menedżerskie w
zakresie planowania, organizowania, kierowania i kontrolowania;
- zdaniem P. Selznicka (Konkurencyjność przedsiębiorstw...
2002), specyficzne kompetencje przywódcze stwarzają możliwości przejęcia roli
instytucjonalnego lidera, który kreuje i określa zamiar lub misję
przedsiębiorstwa, organizuje i określa strukturę przedsiębiorstwa
odzwierciedlającą jego wizję, co w sumie generuje wyróżniające kompetencje,
tzn. te działania, które przedsiębiorstwo wykonuje relatywnie lepiej niż
konkurenci;
Od
decydentów zarządzania (właścicieli i naczelnych menedżerów) wymaga się
spełnienia określonych warunków w aspektach:
1)
zewnętrznym:
- stałego kontaktu i dobrej
komunikacji z klientami, co zapewnia wiedzę o ich potrzebach i kryteriach oceny
produktu oferowanego przez przedsiębiorstwo;
- odpowiedniego nastawienia pracowników
przedsiębiorstwa, którzy są skłonni
„wejść w buty klienta”, postawić się na jego miejscu i zrobić to, czego
życzyłby sobie;
- stałego kontaktu ze wszystkimi jego
interesariuszami, aby przedsiębiorstwo było (Blanchard i in. 2009): dostawcą z
wyboru, miejscem pracy z wyboru, miejscem inwestowania z wyboru;
- określenia takich reguł prowadzenia
biznesu, aby był on społecznie
odpowiedzialny, społecznie korzystny i rozwijający ludzi, kraj i dobro
wspólne
wyznaczone przez Unię Europejską;
2) wewnętrznym; stałego
wartościowania stosowanych w zarządzaniu filozofii ludzkiego postępowania, z
których najważniejsze to (Lennick, Kiel 2007): pragmatyczna, racjonalistyczna,
humanistyczna (tab. 2); są to trzy podstawowe wymiary zarządzania.
Tabela 2. Główne filozofie ludzkiego działania
Typ filozofii działania |
Istota filozofii działania |
Filozofia pragmatyczna |
- u podstaw tej filozofii leży przekonanie, że
użyteczność utwierdza wartość pomysłu, wysiłku, osoby czy organizacji; - zwolennicy
tej filozofii często mierzą rzeczy, by ocenić ich wartość i uważają, że w
dużym stopniu są odpowiedzialni za to, co dzieje się w ich życiu; - jej zwolennicy wykazują wysoki stopień
samodyscypliny; ich indywidualistyczne podejście często skłania do
zarządzania opartego na pracy indywidualnej, może ona prowadzić do
„poświęcenia kilku dla wielu”. |
Filozofia racjonalistyczna |
- jest oparta na racjonalizmie, ukazuje ona dążenie
do zrozumienia ludzi, zjawisk i świata poprzez: budowanie wizji, w jaki
sposób mają one funkcjonować; przewidywanie przyszłości, co zapewnia poczucie
bezpieczeństwa; - zwolennicy tego typu filozofii podejmują decyzje w
oparciu o logikę, a wartościują na podstawie „zasad”, czy też zespołu
wytycznych opierających się na zdrowym rozsądku; - zwolennicy tej filozofii wykorzystują także często
kompetencje rozumowe kosztem kompetencji społecznych; dążą do stosowania
wizjonerskiego stylu zarządzania. |
Filozofia humanistyczna |
- zakłada ona, że bliskie, osobiste relacje nadają
życiu znaczenie; - ludzie wyznający taką filozofię są oddani ludzkim
wartościom; - przywódca humanistyczny będzie postrzegał życie
każdej osoby jako ważne i w naturalny sposób kultywował świadomość społeczną
oraz kompetencje zarządzania opartego na relacjach międzyludzkich; osoby te
będą preferować style zarządzania, w których podkreśla się interakcje z
innymi. |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie: (Lennick,
Kiel 2007).
- koncepcja wg W. Kopalińskiego to: pomysł, projekt, obmyślony plan
działania, plan utworu;
- w języku potocznym (Czerska) słowo
koncepcja oznacza ideę, jakiś pomysł, jakieś rozwiązanie, pewien plan
działania;
- wg słownika języka polskiego
koncepcja to nasze wyobrażenie o czymś, zwłaszcza sposób, w jaki chcemy coś
osiągnąć lub w jaki wyobrażamy sobie działanie czegoś;
- termin koncepcja jest w nauce wiązany z teorią (Sł. 100 tys.)
uznawaną za całościową koncepcję zawierającą opis i wyjaśnienie określonych
zjawisk i zagadnień; też: czyjakolwiek koncepcja na określony temat;
- w myśli ekonomicznej koncepcja stanowi zespoły poglądów
(sądy o czymś, punkt widzenia poszczególnych badaczy) powiązanych wspólną myślą
przewodnią;
- koncepcje jako zespoły poglądów
stanowią składnik doktryn (szkół) ujmowanych
jako wyspecjalizowane modele ujmujące wizję w formie teorii formalnej,
budowanej według zasad logiki i matematyki typowych dla modeli nauk
empirycznych (indukcyjnych);
- na doktryny składają się akceptowane
przez daną wspólnotę uczonych:
- twierdzenia;
- poglądy;
- założenia;
- metody badawcze;
- doktryny są bliskie znaczeniowo
pojęciu paradygmatu jako zbioru pewnych uogólnień, modeli, wartości i wzorców
akceptowanych przez wspólnotę naukowców;
- koncepcje zarzadzania są często
definiowane jako metody zarządzania
(np. Trzecieliński i inni);
- metoda (Sł. 100 tys. ) to
świadomie stosowany sposób postępowania
mający prowadzić do osiągnięcia
zamierzonego celu;
- wg M. Brzozowskiego i T.
Kopczyńskiego (2007) metoda zarządzania
to pewne usystematyzowane sposoby postępowania w obliczu konkretnych problemów
kierowniczych, które to sposoby mogą charakteryzować się różnym stopniem
szczegółowości;
- odwołując się do powyższej
definicji można stwierdzić, że metody zarządzania są związane z paradygmatami
nauk o zarządzaniu;
- wg P. Grajewskiego (Mierzwińska) paradygmat w naukach o zarządzaniu
rozumiany jest jako zbiór przekonań o najlepszych sposobach rozwiązywania
problemów i radzenia sobie z wyzwaniami wyrażony w prawach i zasadach
stanowiących kanwę dla narzędzi diagnostyczno-projektowych praktyki oraz
postępu na tym gruncie wiedzy o zarządzaniu;
- metody zarządzania powiązane z
paradygmatami nauk o zarządzaniu w praktyce zarządzania mogą mieć związek ze stylami zarządzania;
- styl zarządzania to
preferowany przez organ zarządzający zespół
względnie stałych technik (metod) zarzadzania, utrwalonych w systemie
zarządzania przedsiębiorstwa, które zapewniają koordynację działania
jego
społecznych i technicznych podsystemów w zakresie osiągania
strategicznych celów;
koncepcja zarządzania = teoria zarządzania = doktryny zarządzania =
paradygmaty zarządzania ≈ filozofia (orientacja) zarządzania/podejście do
zarządzania ≈ style zarządzania
- koncepcja zarządzania (Mroziewski) to akceptowane przez daną grupę uczonych lub
praktyków i ekspertów zarządzania zespoły poglądów, założeń, twierdzeń, opisów
i wyjaśnień, metod diagnostyczno-projektowych, zalecanych sposobów (metod)
postępowania w celu rozwiązywania konkretnych problemów organizacyjnych,
zaistniałych w zidentyfikowanej sytuacji społeczno-gospodarczej i
technologicznej;
- struktura koncepcji zarządzania:
1) aspekt teoretyczny:
- zespoły poglądów;
- myśl przewodnia;
- wspólne założenia;
- twierdzenia logicznie powiązane;
- opisy;
- wyjaśnienia;
- prawa i zasady działania;
2) aspekt
pragmatyczno-utylitarny:
- metody diagnostyczne;
- metody projektowe;
- zalecane sposoby (metody)
postępowania;
- cele działania.
- w perspektywie wyodrębniania
paradygmatów nauk o zarządzaniu/koncepcji zarządzania za ważne należy uznawać
dostrzeganie przez nie:
-interdyscyplinarności,
- subiektywizmu,
- kulturowości,
- nieliniowości i silnie
ograniczonej funkcjonalności czynników,
- konieczności
analizowania poziomu rozwoju ludzkich umiejętności
technicznych, społecznych oraz cech
przedsiębiorczości indywidualnej,
zespołowej i organizacyjnej;
. według T. Khuna [Niemczyk, 2002, s.
8] paradygmat to rodzaj okazu, czyli cząstki matrycy dyscyplinarnej obok takich
kategorii jak:
1) symboliczne uogólnienia w postaci
wyrażeń, z których grupa
korzysta w sposób
nieproblematyczny i które mogą być ujęte w formułę logiczną;
2) modele, które służą grupie jako
źródła wyjaśniania poprzez
analogię, tzn. dostrzeganie podobieństw między pozornie różniącymi się
problemami, co służy przechodzeniu od jednego paradygmatu do drugiego.
- wymienione założenia znajdują
potwierdzenie w wynikach badań R. Griffina [2002, s. 68-69], który stwierdza,
że myśl w dziedzinie zarządzania kształtowała się przez całe wieki pod wpływem
trzech głównych zespołów sił takich, jak:
1. Siły społeczne, tzn. normy i wartości, którymi odznacza się dana
kultura. Idee wolności, sprawiedliwości i inne czynniki społeczne odegrały
ważną rolę w kształtowaniu teorii zarządzania w takich dziedzinach, jak
motywacja, przywództwo i zarządzanie zasobami ludzkimi.
2. Siły ekonomiczne, tzn. siły związane z systemami gospodarczymi i
ogólnymi warunkami oraz tendencjami w gospodarce. Typ systemu gospodarczego,
dominacja określonej formy własności, dostępność zasobów, potrzeby konsumentów,
tendencje ogólnogospodarcze, charakter konkurencji i inne czynniki ekonomiczne
wywarły wpływ na teorie zarządzania i praktyki zarządzania[8]
(analiza środowiska, planowanie strategiczne, projektowanie organizacji).
3. Siły polityczne, dotyczące instytucji sprawujących władzę
polityczną, a także ogólnej polityki i postawy rządów wobec działalności
gospodarczej. Ogólna polityka rządu wobec regulacji działalności gospodarczej
oraz wyroki sądowe odgrywały i spełniają ważną rolę w dobieraniu sposobów zarządzania
organizacjami, w tym sposobów regulowania spraw pracowniczych.
- w ocenie W. Kowalczewskiego [2008,
s. 16, 21-25] na kształtowanie się nauk o zarządzaniu oraz zasad zarządzania
współczesnym przedsiębiorstwem w Europie wywierają szczególny wpływ takie
czynniki jak:
- wzrost aspiracji i
oczekiwań społeczeństwa;
- wzrost nasilenia
konkurencji i współpracy miedzy konkurentami
w wyniku globalizacji działań gospodarczych;
- szybki rozwój
elektroniki i telekomunikacji, co umożliwia szybką
transmisję dużych ilości informacji;
- przewijanie się założeń
filozofii Platona i Arystotelesa;
- odchodzenie od tradycji
euklidesowo-kartezjańskiej w kierunku
kontynuacji tradycji babilońskiej, dążącej do
wyjaśniania badanych
zjawisk zgodnie z przyrodą i rozumem,
podkreślającej znaczenie
sprawiedliwości i innych norm moralnych,
stosującej holizm czyli
myślenie ujmujące całość badanego zagadnienia
oraz metody
empiryczne i wnioskowanie indukcyjne oparte
na doświadczeniu.
- w naukach o zarządzaniu wzrasta
zainteresowanie problemami etycznymi, ekologicznymi, metodami holistycznymi w
rozwiązywaniu problemów wraz z dostrzeganiem walorów platońskiej interpretacji
procesów poznawczych, roli człowieka w świecie i wartości w jego życiu[9], co
podkreślają nauki prospektywne;
- nauki społeczne, w tym ekonomiczne
i nauki humanistyczne są uznawane za młode i najbardziej złożone; te nauki o
człowieku [Didier, 1992, s. 217] są ,,oparte na zrozumieniu” (komprehensywne –
rozumiejące) i związane są głównie z odczuciami, a nie z obiektywną miarą;
- ich powołaniem nie jest badanie
materii, lecz bardziej ducha[10]
(zasady życia umysłowego, inteligencja, zdolność do refleksji), z tego też
względu są one bliższe filozofii;
- analiza sposobów uzasadniania
twierdzeń w wymienionych naukach ukazuje, że w miarę przechodzenia od nauk
czystych w stronę badania duchowych wytworów człowieka rezygnujemy coraz
bardziej z klasycznej koncepcji prawdy, która określa relatywnie pełną zgodność
zdania czy sądu z rzeczywistością, na rzecz nieklasycznych koncepcji prawdy
takich jak [Filozofia …, 1987, s.
507]:
1) koncepcja koherencyjna, która
analizuje zgodność określonego zdania
z ogółem zdań, za
którymi opowiada się doświadczenie;
2) koncepcja pragmatyczna; przyjmuje ona
założenie, że stopień
prawdziwości naszych przekonań potwierdza ich pożyteczność i
skuteczność działania;
3) koncepcja oczywistości; prawdziwe
jest to co jest oczywiste;
4) koncepcja zgody powszechnej.
-wszystkie koncepcje nieklasyczne
oparte są na wspólnej idei [Filozofia …,
1987, s. 507], że prawdziwość określają jako zgodność zdania z kryteriami
stosowanymi w praktyce naukowej przy przyjmowaniu i odrzucaniu twierdzeń, przy
czym traktując zgodność zdania z rzeczywistością jako relację zagadkową i
nieuchwytną (podejście postmodernistyczne);
- po drugiej wojnie światowej został poszerzony
zakres badań naukowych poza obszar poszukiwania i udzielania odpowiedzi na
pytania typu [Filozofia …, 1987, s.
423]: Jaka jest rzeczywistość? Jaki jest świat?
- aktualnie do zadań nauki należy
również odpowiadanie na pytania typu: Jaką chcielibyśmy mieć rzeczywistość?
czyli: Jakie warunki powinny spełniać działania ludzkie, aby uzyskana w ich
wyniku rzeczywistość optymalnie zaspokajała pewne uświadomione i
zhierarchizowane potrzeby ludzkie? Na ostatnie pytania typu normatywnego mogą
udzielać odpowiedzi tylko te dyscypliny (zwane prospektywnymi) [Filozofia …, 1987, s. 424], które badają
rzeczywistość kształtowaną przez człowieka, a więc nauki społeczne,
ekonomiczne, medyczne, rolnicze i techniczne;
- badania prowadzone przez nauki
prospektywne można podzielić na [Filozofia
…, 1987, s. 424]: poznawcze, których celem jest poznawanie wywołanych przez
człowieka procesów i ich wyników oraz ewaluacyjne, których celem jest ocenianie
działalności człowieka i jej wyników na podstawie kryteriów wyprowadzanych ze
społecznie uznawanych wartości;
- ze względu na fakt, że działania
ludzkie ingerują coraz szerzej i głębiej w rzeczywistość, rośnie udział
dyscyplin prospektywnych w badaniach naukowych, a równocześnie także i udział w
nich badań ewaluacyjnych;
- można zatem dostrzec, że te nauki
przyjmują kognitywizm [Mroziewski, 2010, s. 11] głoszący, że podejście
normatywne ma poznaczy, naukowy charakter i można o jego tezach orzekać, czy są
prawdziwe, czy są fałszywe w oparciu o osiągane wyniki w realnym działaniu;
- wzrost zaangażowania prospektywnych
dyscyplin naukowych w analizowanie artefaktów działalności człowieka wynika
także z potrzeby dostosowywania rozwoju społeczno-gospodarczego do oczekiwań
społecznych, ponieważ nauka oddziałuje na społeczeństwo w dwojaki sposób [Filozofia …, 1987, s. 426]:
1) wpływa ona bezpośrednio na
osobowości ludzi oraz na świadomość
społeczną, sama stanowiąc jedną z
form tej ostatniej; główną rolę
odgrywają w tym procesie nauki społeczne;
2
będąc
istotnym czynnikiem rozwoju techniki, oddziałuje za jej pośrednictwem, zarówno
na osobowości ludzi, jak i na społeczne siły wytwórcze, których zmiany prowadzą
do przekształcania stosunków wytwórczych i w konsekwencji do przechodzenia na
coraz wyższe etapy rozwoju społecznego.
- oddziaływanie pośrednie nauki
realizowane jest przede wszystkim poprzez nauki techniczne oraz te działy
przyrodoznawstwa i te nauki społeczne, które są im najbliższe, np. nauki o
pracy i nauki ekonomiczne;
- zatem analizowanie i wyodrębnianie
paradygmatów nauk o zarządzaniu powinno odwoływać się ściśle do podstawowej
tezy ekonomii moralnej [Kultura …, 2010, s. 273], że każde ludzkie działanie
pozostaje zakorzenione w szerszym kontekście społecznym i instytucjonalnym;
- zdaniem A. Gizy-Poleszczuk [Kultura
…, 2010, s. 273-274] do modelowania działań gospodarczych potrzebne jest
zrozumienie, w jaki sposób powstają orientujące je motywy ekonomiczne i
normatywne, co wymaga dostrzegania wzajemnych relacji miedzy gospodarką a
kulturą;
- analizowanie wskazanych zależności
może być ułatwione poprzez podjęcie ich w sferze, tzw. kultury ekonomicznej;
- pojęcie to J. Kochanowicz odnosi do
dwóch kategorii zjawisk [Kultura …, 2010, s. 18]:
1) związanych z gospodarką,
niekoniecznie uświadomionych dyspozycji
ukierunkowujących zachowania
jednostek i grup społecznych, tzn. do
wartości, schematów poznawczych i
wzorów postępowania;
3) wyartykułowanych ideologii
gospodarczych, tzn. zespołu poglądów na temat tego, jak winno być zorganizowane
życie gospodarcze;
- składowe, czy też cechy tak
pojmowanej kultury ekonomicznej obejmują [Kultura …, 2010, s. 18]:
a) spersonalizowane umiejętności techniczne i społeczne jako wyznawane
przez dane osoby poglądy, sposoby
postrzegania świata, systemy wartości
i utrwalone wzorce postępowania jako
efekty socjalizacji, edukacji oraz
doświadczenia;
b) utrwalone relacje między ludźmi: więzi, hierarchie, dystanse, sposoby
kooperacji i rywalizacji.
- koncepcje zarządzania są także
składnikiem określonej kultury ekonomicznej i w dużym stopniu efektem myślenia
redukcyjnego, polegającego na dzieleniu badanego obiektu na coraz mniejsze
części;
- w słabnącym na znaczeniu podejściu euklidesowo-kartezjańskim
(aksjomatyczno-dedukcyjnym) w naukach o zarządzaniu, przyjmuje się, że na
podstawie pewnej liczby aksjomatów i wnioskowania dedukcyjnego tworzone są
naukowe teorie i opisy rzeczywistości poprzez myślenie redukcyjne, polegające na
dzieleniu badanego obiektu na coraz mniejsze części;
- zdaniem Ł. Sułkowskiego w naukach o
zarzadzaniu w procesach poznawczych dominuje podejście postmodernistyczne
negujące korespondencyjną (klasyczną) koncepcję prawdy. Metodologia zarządzania
obejmuje problematykę poznania (metody i techniki badawcze, metody i techniki
ilościowe/jakościowe, rozumiejące - odwołujące się do filozofii) oraz
problematykę organizacji i zarządzania (metody i techniki organizatorskie,
techniki zarządzania i kierowania, decyzje kierownicze);
- wzrost zainteresowania badaczy nauk
o zarządzaniu stosowaniem metod holistycznych wynika także z dostrzeganego
faktu [Jak lepiej …, 2003, s. 10-14], że najważniejsze źródła konkurencyjnych
atutów współczesnych przedsiębiorstw związane są z:
- ich potencjałem
ludzkim, talentami ludzi,
- jakością relacji
międzyludzkich zachęcających do dzielenia się wiedzą,
jej przepływu i wzbogacania,
- kulturą
przedsiębiorstwa, która poprawia motywację i przyciąga
najbardziej utalentowanych ludzi oraz
ukazuje, że przedsiębiorstwo to
coś więcej niż tylko jednostka gospodarcza,
że jest to instytucja
społeczna, w której ludzie zdobywają poczucie
sensu;
- opisywane wymagania
konkurencyjności zgłaszają zapotrzebowanie na nowy model kierowania ludźmi
[Penc, 2010, s. 112], który pozwoli zarządzać ich potencjałem jako zasobem strategicznym, poszerzać ich wartości
intelektualne i zawodowe;
- w podejściu holistycznym
proponowany model kierowania może zaistnieć, gdy
gospodarka zostanie zharmonizowana z
takimi wartościami relacji międzyludzkich, społeczeństwa i konstytucji, jak
[Felber, 2014, s. 42-43]:
- godność ludzka,
- solidarność,
- zrównoważona ekologia,
- sprawiedliwość
społeczna,
- demokracja,
- współdecydowanie oraz
- transparentność
(przejrzystość) procesów decyzyjnych, w tym
biznesowych.
- jak zauważa K. Zimniewicz [2006, s.
6] w świecie społecznym porządek ustanawiają ludzie, o czym zaświadcza historia
ludzkości. Ten fakt stanowi ontologiczną podstawę nauk o zarządzaniu[11],
która jest analizowana w oparciu o różne założenia epistemologiczne i metodologiczne;
- zatem analizowanie dynamiki rozwoju
myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym z perspektywy tendencji rozwojowych
zarządzania w podejściu refleksyjnym i pragmatycznym daje możliwości
wyodrębnienia określonych paradygmatów, które uzyskiwały aprobatę określonych
grup myślicieli funkcjonujących w ocenianych okresach. Natomiast ich
zidentyfikowanie, wbrew paradygmatom nauk przyrodniczych, nie oznacza, że
,,porządek społeczny można ująć w jakieś ponadczasowe prawa czy też jakieś
prawa i kryteria wymyślić” [Zimniewicz, 2006, s. 6];
- na rzecz dalej prowadzonych analiz
za pomocne można uznać sugestie sformułowane przez A. Leszczyńską [2006, s.
22], a mianowicie:
- że błędem jest
uznawanie nauk o zarządzaniu za młode nauki, których
początek wiąże się z pracami klasyków
naukowej organizacji pracy
i zarządzania;
- że działania
organizatorskie człowieka są prowadzone od zarania
dziejów ludzkości, a ich opisy sprzed naszej
ery należy przyjmować jako
naukowe, sporządzone na miarę rozwoju
umiejętności organizowania
i zarządzania tamtych społeczeństw;
- że za podstawowy
przedmiot badań nauk o zarządzaniu należy uznawać
człowieka (jego działalność organizatorską i
produkty tej działalności),
który tworzy, przekształca itd. organizacje,
wszystko co w nich jest, oraz
wszystko, co je otacza.
- kluczową kategorią rządzenia i
zarządzania jest potencjał społeczny w literaturze przedmiotu jest utożsamiany
z zasobami ludzkimi[12] bądź
kadrami danej organizacji [Kostera, Kownacki, 2013, s. 401];
- zdaniem A. Pocztowskiego [Rybak,
2000, s. 111] kategoria zasoby ludzkie odnosi się do wszystkich zatrudnionych,
którzy poprzez swoją działalność w danym miejscu struktury organizacyjnej
przyczyniają się do realizacji celów przedsiębiorstwa;
- zasoby ludzkie są określane przez
potencjał pracy rozumiany jako ogół cech i właściwości poszczególnych ludzi je
tworzących;
- zdaniem M. Gablaty [2001, s. 89-90]
zasobowa filozofia zarządzania czynnikiem ludzkim (lub po prostu ludźmi) jest
związana z rzeczowym traktowaniem tego czynnika i już przeżyła swoje apogeum;
- natomiast potencjałowa filozofia
zarzadzania ludźmi znajduje odzwierciedlenie w tzw. zarządzaniu
postindustrialnym, podkreślającym konieczność podmiotowego traktowania
człowieka w procesie pracy, co prowadzi do budowania kapitału ludzkiego danej
społeczności;
- podejście potencjałowe do
zarządzania ludźmi można uznać za progresywno-dochodowe i generujące docelowo
kapitał ludzki danej społeczności;
- termin ten oznacza [Program …,
2006, s. 4; Zarządzanie kadrami …, 2010, s. 23-24] zasób wiedzy, umiejętności
oraz potencjału zawartego w każdym człowieku i w społeczeństwie jako całości,
określającym zdolności do pracy, adaptacji do zmian w otoczeniu oraz możliwości
kreacji nowych rozwiązań i osiągania dochodów w przyszłości;
- zawiera on także [Penc, 2010, s.
97]: doświadczenie zawodowe; aspiracje; motywacje i postawy; powiązania;
relacje i stosunki między nimi; poziom zaufania i pewności wzajemnych relacji
(sieci powiązań), a także obowiązującą kulturę, czyli wzorce zachowania, normy
i wartości;
- kapitał ludzki, zdaniem J.
Fitz-enza [2001, s. 18], posiada aspekty ekonomiczne i duchowe, a w odniesieniu
do działalności gospodarczej stanowi on kombinację takich czynników, jak
[Fitz-enz, 2001, s. 9]:
1) cechy wnoszone przez człowieka:
inteligencja, energia, ogólnie pozytywna postawa, wiarygodność, zaangażowanie;
2) zdolność pracownika do uczenia się:
chłonność umysłu, wyobraźnia, zdolności twórcze, a także zdrowy rozsądek;
3) motywacja pracownika do dzielenia się
informacjami i wiedzą: duch zespołowy i orientacja na cel;
- z kapitałem ludzkim związane są
takie formy kapitałów jak:
- kapitał intelektualny i
jego komponenty,
- kapitał społeczny,
- kapitał relacyjny,
- kapitał
przedsiębiorczości,
- kapitał instytucjonalny,
- kapitał emocjonalny,
- kapitał aksjonormatywności
itp.
- wymienione formy kapitałów wymagały i wymagają inwestowania oraz
podejmowania różnorodnych działań, aby mogły spełniać swoje główne funkcje w
zakresie kreowania konkurencyjnych korzyści podmiotom gospodarczym w ich
przeszłości, teraźniejszości i przyszłości;
- w podejściu
euklidesowo-kartezjańskim i z
zastosowaniem myślenia redukcyjnego możliwe jest badanie wymienionych kategorii
nauk o zarządzaniu po zastosowaniu zasady ceteris
paribus (inne czynniki stałe);
- w myśleniu holistycznym wskazane jest wprowadzenie w tym wymiarze nauk
o zarządzaniu kategorii spinającej, która bardziej odpowiadałaby badanej
rzeczywistości;
- za taką kategorię uznano pojęcie potencjał
społeczny[13] jako zdolność/możność
danej społeczności do sprawnego wykorzystywania potencjału swoich usług pracy,
wiedzy, doświadczenia, umiejętności i ducha na rzecz osiągania planowanych
korzyści, celów/wartości w analizowanym okresie i na danym obszarze oraz możność
tej społeczności do reprodukcji i rozwoju swoich zdolności wytwórczych (rys. 2);
- potencjał społeczny określają głównie czynniki ze sfer: 1)
osobowościowej, w tym: koncepcyjnej, kompetencyjnej, emocjonalno-moralnej; 2)
relacyjnej; 3) organizacyjno-kulturowej; 4) systemowo-instytucjonalnej; 5) środowiskowo-zasobowej;
Rysunek 2. Struktura potencjału społecznego podmiotu gospodarczego i
jego długookresowych artefaktów wynikowych
Kapitał
intelektualny
Źródło:
opracowanie własne.
Tabela 2. Determinanty i komponenty
potencjału społecznego
Lp. |
Typ składnika/czynnika |
Opis składnika/czynnika |
1.
|
Potencjał
demograficzny |
możliwości i siła
wynikająca ze stanu ludności (liczebności) analizowanej społeczności,
jej struktury oraz dynamiki; |
2. |
Potencjał
intelektualny |
zdolności do tworzenia i
wykorzystywania aktywów intelektualnych na rzecz osiągania zakładanych
korzyści; |
3.
|
Potencjał
pracy |
możność do wykorzystywania
zasobów usług pracy w celu zaspokajania społecznych potrzeb; |
4. |
Potencjał
intencyjności do
wspólnego działania |
możność,
stopień skłonności i
zdolności do wspólnego rozwiazywania problemów oraz
do udostępniania zasobów; |
5.
|
Potencjał
relacji międzyludzkich/międzyorganizacyjnych |
możność, zdolności do
tworzenia społecznie aprobowanych relacji, które wzmacniają integralność
społeczności; |
6. |
Potencjał
transgresyjności |
możność i zdolności do
tworzenia innowacji i twórczego działania w relacji do innych społeczności i
wymagań sytuacji; |
7. |
Potencjał
aksjonormatywności |
możność i zdolności
społeczności do tworzenia spinających i wiążących instytucji pozostających w
zgodzie z zasadami dobrych i uczciwych praktyk oraz zasadami ,,dobrej
roboty”; |
8. |
Potencjał
efektywności adaptacyjnej |
Możność i zdolności do
uczenia się, do kooperacji oraz do usuwania barier rozwojowych; |
- wymienione w tabeli
główne komponenty potencjału społecznego są także czynnikami określającymi jego
społeczne zdolności do zaspokajania oczekiwań ludzkich oraz determinantami
skuteczności i jakości zarządzania nim;
- wywierają one silny
wpływ na zarządzanie potencjałem
społecznym rozumiane jako zespół przedsięwzięć/procesów podejmowanych przez
decydentów danej społeczności w celu sprawnego pozyskiwania, identyfikowania i
oceniania oraz rozwijania i wykorzystywania czynników osobowościowych,
relacyjnych, organizacyjno-kulturowych, systemowo-instytucjonalnych i
środowiskowo-zasobowych ocenianej społeczności na rzecz sprawnego (skutecznego
i bez marnotrawstwa) osiągania wartości organizacyjnych i społecznych oraz
odtwarzania i kreowania ludzkich walorów w celu utrzymania ciągłości
międzypokoleniowej;
- zarządzanie potencjałem
społecznym ukierunkowane na zachowanie witalności danej społeczności powinno
kreować artefakty w postaci różnorodnych form kapitałów wzajemnie powiązanych
(tab. 3), co jest koniecznym warunkiem funkcjonowania społeczności w super
długiej przyszłości;
Tabela3. Główne artefakty zarządzania
potencjałem społecznym
Lp. |
Rodzaj kapitału |
Podstawowe cechy artefaktów zarządzania potencjałem społecznym |
1. |
Kapitał
ludzki |
zasoby
wiedzy i wartościowych umiejętności ludzi, które mogą być rozszerzane poprzez
odpowiednie inwestycje oraz potencjały zawarte w każdym człowieku i w
społeczeństwie jako całości, określające zdolność do pracy, adaptacji do
zmian w otoczeniu oraz możliwości kreacji nowych rozwiązań; |
2. |
Kapitał
społeczny |
zespół
wartości kreowanych przez instytucje publiczne i pomnażanych poprzez ich
zdolności do współdziałania, które wynikają z zasobów umiejętności,
informacji, kultury, wiedzy i kreatywności jednostek oraz związków pomiędzy
ludźmi i organizacjami; |
3. |
Kapitał
intelektualny |
koncepcyjna
zdolność społeczności do budowania potencjału konkurencyjności w przyszłości,
szczególnie w oparciu o aktywa intelektualne i relacje społeczne,
ukierunkowane na poszukiwanie wiedzy, jej wykorzystywanie i przetwarzanie,
wzbogacanie i przekazywanie interesariuszom w postaci artefaktów rodzących
różnorodne korzyści i postęp społeczno-gospodarczy; |
4. |
Kapitał
relacji |
zespół
wartości wynikający z ukształtowania się łączących/spinających relacji i
zasad szczerej, otwartej atmosfery komunikowania się, klimatu wspólnoty
moralnej opartej na: zaufaniu, lojalności i solidarności oraz pomnażaniu
dobra wspólnego; |
5. |
Kapitał
transgresyjności |
zespół
wartości wynikający z wdrażania innowacyjnych rozwiązań i rozszerzania
dotychczasowych granic ludzkich osiągnięć, wkraczania do nowych i nieznanych
sfer działania oraz nadawania określonych trendów rozwojowych innym
społecznościom; |
6. |
Kapitał
instytucjonalny |
zespół
wartości wynikający z funkcjonujących postaw i przyjmowanych wartości, form
działalności społecznej i gospodarczej, struktury społecznej, charakteru
państwa, skłonności do innowacji instytucjonalnych, przyjętych reguł gry
ekonomicznej oraz innych rozwiązań z zakresu infrastruktury ekonomicznej,
społecznej i systemowej; |
7. |
Kapitał
organizacyjny |
zespół
wartości wynikający z form zinstytucjonalizowanej wiedzy i działalności
organizatorskiej w postaci: struktur, celów, procesów, sposobów, relacji itp. |
- wymienione w tabeli
artefakty zarządzania potencjałem społecznym w postaci kapitałów związanych z
efektywnością społeczną[14],
ostatecznie na jej podstawie, generują kapitał ekonomiczny (kapitał rzeczowy i
kapitał finansowy) danej społeczności;
- zdolności społeczności do dalszego działania
są związane z realizowanymi funkcjami
zarządzania potencjałem społecznym (jako czynnikami doboru koncepcji
zarządzania), które dotyczą:
- planowania działań i
ich organizowania;
- identyfikowania potrzeb
i determinantów skutecznego działania;
- oceniania walorów
komponentów potencjału społecznego;
- kształtowania jakości
działań kierowniczych;
- motywowania ludzi do
podejmowanego działania, ich angażowania;
- wyjaśniania ustalonych
celów i sposobów działania;
- wzmacniania
przywództwa;
- kształcenia i
szkolenia;
- wychowywania;
- instytucjonalizacji;
- socjalizacji;
- kooperacji;
- koordynowania działań;
- harmonizowania
etyczno-mentalnościowego;
- humanizowania relacji
międzyludzkich i międzyorganizacyjnych;
- kontrolowania;
- sankcjonowania;
- komunikowania się;
- określania: zasad
porozumiewania się; reguł skuteczności osiągania
zakładanych celów; racjonalizacji działania;
- określania kryteriów
przydatności organizacyjnej ludzi i ich doboru;
- uszlachetniania ludzi,
ich rozwoju oraz wyłączania z danych organizacji;
- dbałości o dobrobyt
ludzi, ich satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa
egzystencjalnego i aksjonormatywnego;
- reprodukcji społecznych zdolności.
- przejawy spełniania
wymienionych funkcji zarządzania potencjałem społecznym wraz z generowaniem
wskazywanych form kapitałów znajdujemy w prehistorycznym okresie funkcjonowania
społeczeństw, które wywarły decydujący wpływ na ukształtowanie się współczesnej
cywilizacji;
- do szczegółowych czynników i
składników potencjału społecznego oraz warunków doboru koncepcji zarzadzania można
zaliczyć:
- zdrowotność
społeczności i jej liczebność;
- poziom wiedzy
praktycznej, naukowej i pozanaukowej;
- stopień skłonności do
uczenia się;
- stopień umiejętności
dostosowywania się do wymagań otoczenia
i środowiska;
- stopień zdolności do
usuwania barier rozwojowych, do kreowania
i przestrzegania reguł kooperacji[15];
- umiejętności i
doświadczenia;
- historie różnorodnych
decyzji;
- kompetencje/uprawnienia;
- stopień zaangażowania w
realizowanie celów działania;
- stopień nasycenia
cechami człowieka przedsiębiorczego;
- stopień skłonności do
transgresyjności, tzn. do przedsiębiorczego,
innowacyjnego i twórczego działania;
- stopień skłonności do
konformizmu/nonkonformizmu oraz oportunizmu;
- poziom rozwoju
rozumowania moralnego;
- poziom kompetencji
emocjonalnych;
- jakość klimatu
organizacyjnego i moralnego;
- jakość sposobów
komunikowania się;
- kultura społeczności;
- zakres i intensywność
wychowawczej aktywności;
- jakość relacji
międzyludzkich;
- jakość ładu
organizacyjnego i instytucjonalnego;
- stopień optymizmu/pesymizmu;
- stopień skuteczności i
efektywności pracy;
- stopień dostępności do
zasobów materialnych;
- jakość życia;
- stopień satysfakcji z
życia i pracy w danej społeczności;
- stopień troski o
środowisko przyrodnicze;
- potencjał społeczny
został przyjęty za spinającą kategorię myślenia
o działalności organizatorskiej człowieka w określonych czasowo i
przestrzennie wymiarach ze względu na fakt, że zawiera on różnorodne wzajemnie
zależne od siebie formy potencjałów związanych z człowiekiem jako istotą
biologiczną, społeczną i aktywnie spełniającą swoje role społeczne;
- spinającą funkcję tej
kategorii odzwierciedla przymiotnik ,,społeczny”, który nawiązuje do
różnorodnych więzi funkcjonujących w układzie horyzontalnym, wertykalnym i ukośnym[16];
- społeczne więzi spinają
jednostki ludzkie w różnorodne organizacje, które dzięki tym więziom mogą być
uznawane za podstawowe składniki społeczeństwa. W naukach o zarządzaniu ze
społeczną formą więzi utożsamiany jest kapitał społeczny;
- stanowi on sumę
społecznych elementów, które są potrzebne dla rozwoju ludzi i ich kapitału
[Kritsotakis, Gamarnikow, 2004, s. 44], wiązania tych kapitałów [Mroziewski,
2008, s. 117] oraz które są katalizatorem procesów w zamianie kapitału
ludzkiego w kapitał intelektualny [Swart, 2006, s. 145].
- omawiana kategoria nauk o
zarządzaniu jest wiązana także z instytucjami [Matysiak 2000, s. 528, 537],
które jednostka postrzega jako własne zasoby powiększające jej korzyści ze
współpracy i wymiany;
- z tego też względu kapitał
społeczny jest uznawany za źródło bogactwa społecznego, ponieważ dla jednostki
jest dobrem wolnym, dzięki któremu może korzystać ze społecznego podziału pracy
i życia w społeczeństwie;
- z powyższego względu szczególne szanse rozwojowe organizacji ujawniają się na ich obrzeżach;
- kapitał społeczny jako
kluczowy warunek efektywnego rządzenia i zarzadzania może spełniać wymienione
funkcje, ponieważ wypływa on ze zbiorowej intencjonalności [Matysiak 2000, s.
529] wynikającej ze wspólnych myśli i uczuć oraz woli do współpracy;
- społeczna wola do wspólnego
działania umożliwia powstawanie:
1) kapitału
instytucjonalnego (Kołodko 2004, s. 620), który generuje efektywne tworzenie i
wykorzystywanie istniejącego kapitału społecznego, ludzkiego, finansowego i
rzeczowego oraz kapitału organizacyjnego jako formy zinstytucjonalizowanej
wiedzy i działalności organizatorskiej;
2) form społecznego nacisku na aktorów życia
społecznego, aby zachowywali się godnie i praworządnie m.in. w postaci klimatu
moralnego [Ulrich i in., 2007, s. 1709] wyrażającego gotowość członków
społeczności do przestrzegania prawa, norm moralnych oraz wypełniania swoich
ról społecznych) oraz w formie kultury zaufania (Sztompka 2004, s. 311), która
odnosi się do oczekiwania godnego postępowania innych wobec nas;
3) prospektywnych form
kapitału społecznego jako kluczowych czynników kreujących efektywność
adaptacyjną, która jest wyrazem dobrych/uczciwych praktyk, intencyjności do
wspólnego działania na rzecz: dobra wspólnego w gospodarce, polityce, kulturze
i sferze obywatelskiej; tworzenia bogactwa i wysokiego poziomu jakości życia;
4) klimatu
aksjonormatywności jako społecznego wyrazu wewnętrznego poczucia obowiązku
przez członków danej społeczności w zakresie przestrzegania prawa, norm
moralnych, zasad dobrej roboty, reguł dobrych/uczciwych praktyk i szlachetnych
obyczajów ze względu na konieczność integrowania wysiłków na rzecz osiągania
dobra publicznego/wspólnego społeczeństwa;
- wymienione wyżej artefakty woli do
wspólnego działania:
- stymulują zachowania (Kozielecki
2004, s. 192) normalne
(standardowe) i transgresyjne
(innowacyjne), często na miarę
historyczną;
- wpływają na wspólnotę ludzką,
scalają ją, wyciszają konflikty
i antagonizmy;
- oddziałują także na porządek
społeczny, na odpowiedzialność władzy
i bezpieczeństwo członków
społeczności;
- wywierają one zatem silny wpływ na
zarządzanie potencjałem społecznym;
- w podejściu prospektywnym nowe
realia implikują [Wyrzykowska, 2013, s. 255-256]:
-
potrzebę nowego podejścia do inwestowania w ludzi i poszukiwania
doskonalszego stylu kierowania nimi,
a zwłaszcza systemu
motywowania, który by zachęcał do poświęcania
się dla
przedsiębiorstwa i zwiększania jego
wartości oraz potrzebę
zawarcia nowego kontraktu
społecznego (ekonomicznego
i psychologicznego), który
zapewniałby pracownikom:
- godziwe wynagrodzenie,
- możliwości w zakresie
doskonalenia się, podnoszenia własnych
wartości intelektualnych i
zawodowych z uwzględnieniem na
poważnie tezy, że ludzie
są naczelną wartością przedsiębiorstwa
i strategicznym czynnikiem
jego sukcesów;
- myśl o zarządzaniu
potencjałem społecznym jest komplementarna wytwórczej działalności człowieka i
stanowi przedmiot naukowej refleksji w podejściu retro i prospektywnym. Z
perspektywy wyodrębniania paradygmatów tej refleksji może być użyteczna tylko
wiedza skodyfikowana, możliwa do zidentyfikowania i oceny na podstawie
dostępnych źródeł;
Ad Typologia koncepcji zarządzania
- uporządkowanie struktury myśli o
zarządzaniu potencjałem społecznym wymaga ujęcia hierarchicznego [Stankiewicz,
2000, s. 35-36], typowego dla analiz historii myśli ekonomicznej. Istotą tego
podejścia jest klasyfikowanie wyodrębnionych kategorii jako wyników badań
według kryterium ich ważności, szczegółowości i możliwości ich łączenia w coraz
to bardziej luźno kojarzone wiązki z określoną myślą przewodnią;
- funkcjonujący układ hierarchiczny
systemu historii myśli ekonomicznej zawiera [Stankiewicz, 2000, s. 36-37]:
1) kierunki jako uogólnienia ukazujące podobieństwa szkół i nurtów co do
założeń metodologicznych, sposobów
rozwiązywania problemów
ekonomicznych;
2) szkoły/ doktryny/paradygmaty jako zespół poglądów głoszonych przez
określoną wspólnotę uczonych,
akceptujących generalne tezy i metody
badawcze;
3) nurty/prądy jako
wiązki relatywnie trwałych poglądów zawierających
jedną tezę i wiele twierdzeń podrzędnych;
4) koncepcje jako zespół poglądów powiązanych pewną myślą przewodnią;
5) poglądy poszczególnych twórców.
- na rzecz niniejszego opracowania
dostrzegany rozwój myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym zostanie zawężony
do wyodrębnienia: 1) kierunków; 2) doktryn; 3) nurtów analizowanej myśli w
podejściu retrospektywnym[17];
Proponowane kierunki
myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym:
1. Kierunek myśli o zarządzaniu
pozasystemowym, zewnętrznym czynnikiem usług pracy ludzkiej; w badaniach głównie
ukazywany jest podmiot zarządzający, który pozyskuje usługi ludzkiej siły
roboczej z otoczenia zewnętrznego i koncentruje się na efektywności ich
wykorzystywania;
2. Kierunek myśli o zarządzaniu
systemowym, wewnętrznym potencjałem społecznym; osiągnięcia badaczy
przedstawiają podmiot zarządzający, jako aktora skoncentrowanego na
wykorzystywaniu i rozwijaniu kompetencji funkcjonującego potencjału społecznego
danej społeczności na rzecz osiągania korzystnych celów indywidualnych i
organizacyjnych;
3. Kierunek myśl o zarządzaniu społeczną
efektywnością potencjału społecznego; wyniki badań ukazują podmiot
zarządzający, który wiąże długookresową konkurencyjność organizacji z
działalnością prowadzoną przez decydenta, grupę jej interesariuszy (wewnętrznych
i zewnętrznych) na rzecz wykorzystywania i rozwijania kompetencji potencjału
społecznego danej społeczności oraz decydenta, który zdolności organizacyjne
wiąże z czynnikami rozwijającymi potencjał społeczny regionu/państwa i
związanymi bezpośrednio z poziomem rozwoju elementów infrastruktury społecznej,
systemowej i ekonomicznej, na jakość których decydent może wywierać pośredni
wpływ.
Postulowane doktryny/paradygmaty/szkoły myśli
o zarządzaniu potencjałem społecznym[18]:
1) antyczne i średniowieczne doktryny
takie jak: niewolnictwa;
feudalnego poddaństwa; cechów i gildii; azjatyckiego
paternalizmu;
2) doktryny wczesnego kapitalizmu takie
jak: merkantylizmu; pracy
nakładczej; kapitalistów; przedsiębiorców; ekonomii pracy;
utopijnego socjalizmu;
3) doktryny rozwiniętego kapitalizmu
takie jak: psychologii pracy
i zarządzania; zarządzania personelem; zarządzania zasobami
ludzkimi; zarządzania kapitałem ludzkim
i intelektualnym;
4) doktryny instytucjonalne: kultur
narodowych; zachodnioeuropejska;
Modelu Z; realnego i naukowego socjalizmu;
socjaldemokratyczne; oparte na typach kultur organizacyjnych; oparte na
regułach organizacji międzynarodowych (Międzynarodowej Organizacji Pracy, Unii
Europejskiej);
5) doktryny oparte na takich szkołach
myśli ekonomicznej, jak: leseferyzm, monetaryzm, instytucjonalizm, nowa
ekonomia instytucjonalna; społeczna gospodarka rynkowa, społeczna nauka
Kościoła;
Wyodrębnione nurty
myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym:
1) inżynierski; oparty na założeniach
ekonomii pracy, ruchów i procesów;
2) uniwersalistyczny; dostrzegający
psychologię pracy/zarządzania oraz organizację jako system społeczny wymagający
współpracy międzyludzkiej;
3) humanizacyjno-motywacyjny; oparty na
tezie, że ludzie powinni być odpowiedzialni ,,za coś”, a nie ,,przed kimś”;
4) systemowy; zakładający, że
organizacja to suma powiązanych składników, w której najważniejszą rolę odgrywa
podsystem społeczny;
5) sytuacyjny; oparty na założeniu,
że sytuacje decydują o doborze ludzi w organizacjach oraz o sposobach
kierowania nimi;
6) organizacji uczącej się;
uwzgledniający główną myśl, że potencjał przedsiębiorstwa budowany jest głównie
poprzez: dostosowywanie się do nowych warunków, wzrost poziomu kompetencji
pracowników, innowacje technologiczne, które wymagają rozwoju kompetencji;
7) kulturowy: dostrzeganie w
zarządzaniu wartości kulturowych, oddziaływania przeszłości i warunków
środowiskowych na postawy ludzi oraz kreowania rozwiązań instytucjonalnych,
które kształtować będą organizacje efektywne i konkurencyjne w długim okresie;
8) kompleksowego zarządzania jakością
(TQM); wynika z założenia, że jakość produktów, procesów, wytyczonych celów
oparta jest na zaangażowaniu pracowników i ich współdziałaniu na rzecz jakości;
9) zasobowy; dostrzegający fakt, że
długookresową konkurencyjność w warunkach doskonałej konkurencji osiągną
przedsiębiorstwa redukujące koszty działania poprzez rozwój kompetencji
pracowniczych, menedżerskich, właścicielskich, organizatorskich itp.
- proponowana struktura
myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym pozostaje w określonej
korespondencji do dorobku w zakresie historii myśli ekonomicznej lub
organizatorskiej i ma ona na celu wyeksponowanie określonych jej paradygmatów w
podejściu relatywistycznym, uwzgledniającym aspekt historyczny, w tym
kulturowy;
- analitycy relatywistyczni zajmują
się [Landreth, Colander, 2005, s. 26]:
1) czynnikami historycznymi, ekonomicznymi,
socjologicznymi
i politycznymi, które skłoniły ludzi do
badania pewnych kwestii
ekonomicznych, oraz
2) sposobami oddziaływania tych
czynników na kształtowanie się treści
powstającej teorii;
- proponowane podejście do analizowania
myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym jako paradygmatu nauk o zarzadzaniu
pozwoli określić siłę i kierunki oddziaływania, głównie europejskiej kultury,
na funkcjonującą mentalność badaczy nauk o zarządzaniu oraz na przyjmowane we
współczesnej praktyce metody zarządzania;
Główne kryteria wyodrębniania
koncepcji zarządzania:
- okres historyczny (Zimniewicz):
- klasyczne; powstałe do końca XX wieku;
- współczesne; jako efekt globalizacji na przełomie XX i XXI wieku;
- podejście badawcze do organizacji (Kostera):
- zorientowane na stan; organizacje są postrzegane jako relatywnie
stabilny
przedmiot badań;
- zorientowane na proces; organizacje postrzegane są procesowo;
- zakładane cele organizacyjne (Trzcieliński i in.):
- zorientowane na likwidację
marnotrawstwa (Lean);
- zorientowane na zwinność działania i wykorzystywanie okazji o długim
cyklu życia (Agile);
- wspomagające biznes poprzez:
- poprawę jakości;
- redukcję kosztów;
- skracanie czasu reakcji na potrzeby klientów;
- wspomagające organizację poprzez:
- poprawę technologii;
- rozwój pracowników;
- poprawę technicznego
przygotowania produkcji;
- usprawnianie produkcji;
- usprawnianie magazynowania i
gospodarki zapasami;
- poprawę organizacji pracy i wytwarzania;
- budowanie wyróżniających
kompetencji;
- rozwijanie indywidualnej
przedsiębiorczości pracowników
i organizacyjnej;
- doskonalenie sposobów
zarządzania;
- doskonalenie ładu
instytucjonalnego organizacji;
- kształtowanie zrównoważonego
rozwoju;
- innowacje strukturalne;
- doskonalenie współdziałania
podsystemów organizacji;
- stopień współdziałania z
innymi organizacjami:
- zorientowane na budowanie relacji z
interesariuszami zewnętrznymi;
- uwzględniające funkcjonowanie
przedsiębiorstwa w sieci
przedsiębiorstw i innych
organizacji;
- zorientowane na zarządzanie
międzyfunkcjonalne w skali
międzynarodowej;
- stopień akceptacji założeń narodowych stylów zarządzania i kultur
narodowych;
- stopień uwzględniania kulturowej różnorodności:
- uniwersalne;
- uwzględniające różnice kulturowe.
Ad 7) Główne filozofie/orientacje zarządzania i modele przedsiębiorstwa
Ad Modele przedsiębiorstwa:
- model ekonomiczny; opisuje przedsiębiorstwo w kategoriach
efektywności użycia danych zasobów, tzn. różnicy między nakładami i efektami. W
opisie funkcjonują kategorie takie jak: koszt, przychód, cena, rozmiary
produkcji, zysk, ryzyko. przedsiębiorca, inwestorzy itp.
- model finansowy; przedsiębiorstwo postrzegane jest jako system
zasobów o określonej wartości finansowej i przekształcanych w strumienie
finansowe. Wskaźniki finansowe zorientowane na określone stany lub procesy;
- model produkcyjny; przedsiębiorstwo jest ujmowane jako układ
techniczny, który przetwarza energię i materię w produkty. Dominują: kategorie języka
technicznego, cybernetyki, logistyki oraz takie kategorie jak: surowce,
półfabrykaty, normy techniczne, wydajność, produktywność, pracochłonność,
organizacja produkcji itp.
- model organizacyjny; przedsiębiorstwo opisywane jest poprzez takie kategorie teorii
zarządzania jak: funkcje i procesy zarządzania, cele i misja, struktura
organizacyjna, centralizacja i decentralizacja, procesy decyzyjne, procesy
przepływu informacji itp.
- model prawny; traktuje przedsiębiorstwo jako podmiot praw i
obowiązków, jako określoną konstrukcję prawną, zgodną z istniejącym
ustawodawstwem. W opisie stosowane są kategorie prawa cywilnego, handlowego,
prawa i obowiązki interesariuszy przedsiębiorstwa itp.
- model behawioralny; przedsiębiorstwo jest postrzegane jako system
społeczny. Odwołując się do języka socjologii i psychologii opis
przedsiębiorstwa przedstawia działania kierownictwa i pracowników, a głównymi
kategoriami są: władza, przywództwo, style kierowania, motywacja, lojalność,
funkcje personalne itp.
- model etyczny; analizuje zachowania ludzi w przedsiębiorstwie z
punktu widzenia przestrzegania norm moralnych, etyki w zarządzaniu, etyki
biznesu, społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, socjologii kultury;
- model instytucjonalny; przedstawia przedsiębiorstwo jako typ
społecznej instytucji o określonej strukturze instytucjonalnej i powiązanej z
różnorodnymi instytucjami funkcjonującymi w jego otoczeniu;
- model autokratyczny; podstawą jest zarządzanie zorientowane na władzę, przy użyciu głównie
autorytetu formalnego;
- model wspierający; opiera się na przywództwie i orientacji menedżerów na wspieranie
pracowników;
- model kolegialny; jego podstawę stanowi partnerstwo i orientacja kierowników na pracę
zespołową.
Ad Główne orientacje przedsiębiorstwa
1) ze względu na interesy przedsiębiorstwa w perspektywie krótko bądź
długookresowej:
a) orientacja na wyniki: dążenie do optymalnego zastosowania
dostępnych środków i osiągania mierzalnych efektów, maksymalizacji wyników,
wykorzystywania konformizmu, kompromisu (występuje dominacja racjonalności
instrumentalnej i myślenia konwergencyjnego);
b) orientacja na porozumienie; dążenie do: unikania sprzeczności i
gaf, spójności, zachowania zgodnego z regułami, uzyskania konsensusu i
wykorzystywania sceptycznego nonkonformizmu (występuje dominacja racjonalności
koherencyjnej i myślenia dywergencyjnego);
2) ze względu na stopień zainteresowania przedsiębiorstwa sytuacją na
rynkach i w jego otoczeniu:
a) orientacja produkcyjna:
- główny problem organizacyjny to wytwarzanie produktów;
- technika i technologia wytwarzania jako podstawowy czynnik sukcesów;
- dążenie do maksymalizacji zysku; konkurencja jako czynnik etyki
biznesu;
b) orientacja sprzedażowa/dystrybucyjna:
- równorzędnie skupiona uwaga na procesach: wytwarzania,
dystrybucji
i sprzedaży produktów;
- prawidłowo zorganizowana dystrybucja
i sprzedaż jako kluczowy czynnik
sukcesów;
- dążenie do maksymalizacji zysku,
dostrzega się konieczność
przestrzegania norm moralnych i
prawa;
c) orientacja marketingowa/rynkowa:
-
potrzeby obecne i przyszłe konsumenta finalnego jako wyjściowy punkt
działania zorganizowanego;
- właściwie rozpoznane i ukształtowane
potrzeby klientów jako główny
czynnik sukcesów;
- dąży się do osiągania zysku
normalnego i utrzymania się na rynku;
- wykazuje się troskę o wartości
etyczne kosztem wysokości zysku;
d) orientacja społeczna:
- potrzeby obecne i przyszłe konsumenta
finalnego oraz dobrostan
społeczności jako wyjściowe
punkty działania zorganizowanego;
- za podstawowy czynnik sukcesów uznaje
się zaspokajanie potrzeb
klientów i innych interesariuszy w
duchu społecznej odpowiedzialności
biznesu i zrównoważonego rozwoju;
- dąży się do osiągania zysku
normalnego i utrzymania lojalnych klientów;
- wyraźnie ukazany jest i
przestrzegany ,,kompas moralny
przedsiębiorstwa”;
3) ze względu na poziom przedsiębiorczości organizacyjnej:
a) orientacja responsywna:
- przedsiębiorstwo unika podważania
istniejącego paradygmatu
w zakresie konkurencji i technologii;
- reaguje w większości w odpowiedzi na naciski
zewnętrzne i to
wyłącznie w tych obszarach, w których
jest do tego zmuszone;
- unika agresywnych zachowań w zakresie
implementacji nowych
produktów i nie dąży do bezwzględnej
ochrony swojej pozycji
rynkowej;
- dostrzegane są braki w spójności
rozwiązań w zakresie strategii –
struktury – kultury organizacyjnej jak
również koherentnej orientacji
produkt rynek;
b)
orientacja obronna:
- przedsiębiorstwo stosuje strategię
pozostawania w segmencie rynku,
na którym zmiany w zakresie
technologii i konkurencji zachodzą
bardzo wolno, a nawet są niezauważalne
w krótkim okresie;
- dążą do utrzymania stabilności w
swojej branży, poszukuje wąskiej
specjalizacji, rzadko dostosowują
technologię, strukturę lub metody
do zmian i koncentruje się głównie
na podnoszeniu efektywności;
- dąży do budowania barier wejścia na
rynki;
- ogranicza wytwarzany asortyment
produktów i obsługiwanych
rynków, koncentrując się na obronie
zajmowanej pozycji rynkowej;
- konkuruje głównie w oparciu o
niższą cenę, wyższą jakość, szybszą
dostawę lub lepiej wykonane usługi;
- angażuje się sporadycznie lub nie
angażuje się wcale w rozwój
nowych produktów;
- koncentruje się na jak możliwie
najlepszym wykonaniu zadań
w ograniczonym zakresie;
- priorytetowym celem organizacji jest
maksymalizacja wydajności
i efektywności;
- posiada smukłą i scentralizowaną
strukturę organizacyjną oraz
systematycznie doskonalone
technologie produkcji;
- nacisk położony jest na systemy
formalne, w których planowanie
i kontrola są scentralizowane;
c) orientacja analityczna:
- przedsiębiorstwo, chętnie działa
zarówno w segmentach bardzo się
zmieniających, jak i nie
podlegających szczególnie zauważalnym
zmianom;
- w obszarach stabilnych zachowują
się jak obrońcy, w mniej
spokojnych obszarach działania przyjmują
strategię poszukiwaczy
(ad kolejny opis);
- dużo uwagi poświęcają badaniom i
rozwojowi raczej stabilnemu niż
gwałtownemu wzrostowi;
- przeważa w nich tendencja
podążania za rynkiem danego produktu
niż do przewodzenia na nim;
- ogranicza wytwarzany asortyment
produktów, dążąc jednocześnie do
szybkiej realizacji starannie
wyselekcjonowanych nowych
rozwiązań (innowacji);
- rzadko bywa pionierem w rozwoju
nowych produktów, koncentrując
się na wprowadzaniu mniejszych i
wolniejszych zmian (w sposób
ewolucyjny);
- może podejmować rywalizację z
liderem rynkowym we
wprowadzaniu uzasadnionego
kosztowo produktu (dobra lub usługi);
d) orientacja poszukiwawcza:
- przedsiębiorstwo wyszukuje
segmentów bardzo zmieniających się
technologicznie, a także
podlegających dużym zmianom w zakresie
warunków konkurencji, stale
poszukuje nowych szans rynkowych,
a w razie ich pojawienia się i
szybko na nie odpowiada;
- często świadomie prowokuje
reakcje zmieniające warunki
konkurencji;
- jest pionierem w rozwoju nowych produktów
lub w wejściu
na nowe rynki;
- zwraca większą uwagę na
akceptację nowości przez odbiorców niż
na rachunek ekonomiczny;
- bez przerwy szukając nowych możliwości na
rynku, dysponują
elastycznymi technologiami i to
oni wnoszą zmiany i niepewność,
na którą musi zareagować
konkurencja;
- głównym celem działania jest
opracowywanie nowego produktu
i wykorzystywanie możliwości
rynku, zatem często oferują
zmieniający się asortyment
produktów;
- nacisk położony jest na
elastyczność, systemy doraźne
i kreatywność;
- posiada elastyczną i płaską
strukturę organizacyjną oraz
technologię dostosowaną do
potrzeb wprowadzania innowacji;
- nie muszą posiadać pozycji lidera
na wszystkich obsługiwanych
przez siebie rynkach;
Porównanie wyodrębnionych grup przedsiębiorstw z grupą stylów zarządzania innowacyjnością biznesową pozwala na przyporządkowanie organizacjom obronnym głównie stylu „spirali wznoszącej”, przedsiębiorstwom analitycznym stylu „żyzne pola”, a organizacjom poszukującym takich stylów jak: „podgrzewanie kotła”, „odkrywca” i „PacMan”. Przedsiębiorstwa responsywne w zasadzie nie dopracowały się określonego stylu zarządzania innowacyjnością.
[1] Zasób (Martín-de-Castro i in. 2005; Pike i in. 2005) jest jakimś produkcyjnym czynnikiem przygotowywanym przez przedsiębiorstwo do użycia w określonym sposobie działania, nawet wówczas jeśli nie posiada ono do niego wyraźnych praw własności. Dany zasób może zostać użyty w różnych połączeniach (transformacjach) z innymi zasobami by dać różne usługi, wartości albo wygenerować rozmaitość innych zasobów.
[2] System to całość, układ; zbiór elementów (przynajmniej dwóch) o określonych właściwościach, powiązanych ze sobą wzajemnymi relacjami w taki sposób, że tworzą całość jakościowo różną od sumy elementów i zdolną do generowania efektu synergii, tzn. skutków większych niż suma skutków wywoływanych przez każdy z elementów oddzielnych; opracowano na podstawie: (Pszczołowski 1978).
[3] Relacje w tym znaczeniu to zależności i związki zachodzące między ludźmi bądź grupami społecznymi.
[4] Interesariusze przedsiębiorstwa (ang. stakeholders), to grupa ludzi bądź organizacji wiążących swoje interesy z funkcjonowaniem danego przedsiębiorstwa oraz posiadających zdolności wywierania wpływu na zachowanie się przedsiębiorstwa, co oznacza także relację zwrotną, że przedsiębiorstwo także wywiera wpływ na ich zachowania.
[5] Styl kierowania (Mroziewski 2005) to całokształt względnie trwałych i celowych sposobów oddziaływania kierownika na podległych pracowników, w celu skłonienia ich do wykonywania zadań organizacyjnych. Styl zarządzania dotyczy koordynowania i harmonizowania działania podsystemów ludzkich i technicznych w przedsiębiorstwie; szerzej w podrozdziale: 3.3.
[6] Struktura społeczna, według A. Radcliffe’a-Browna (Flis 2001b), to uporządkowanie osób wchodzące w skład organizacji społecznej, jako układu działań wyznaczonych i kontrolowanych przez stosunki społeczne, wynikające z określonej pozycji społecznej jednostek i odgrywanych przez nie roli.
[7] Przewaga konkurencyjna, efekt sprawnego wykorzystywania potencjału konkurencyjności, który umożliwia efektywne generowanie atrakcyjnej oferty rynkowej i skutecznych instrumentów konkurowania. Instrumenty konkurowania, to środki świadomie kreowane przez przedsiębiorstwo w celu pozyskania kontrahentów dla przedstawionej lub projektowanej (przyszłej) oferty. Pozycja konkurencyjna, rozumiana jest jako osiągnięty przez przedsiębiorstwo wynik konkurowania w danym sektorze, rozpatrywany na tle wyników osiąganych przez konkurentów. Potencjał konkurencyjności, tworzy ogół zasobów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa, niezbędnych do tego, aby mogło ono funkcjonować na rynkowej arenie konkurencyjności; na podstawie: (Stankiewicz 2002).
[8] Ricky W. Griffin [2002, s. 70-71] przejawów stosowania
procesów zarządzania w gospodarowaniu doszukuje się już od trzech tysiącleci
przed nasza erą.
[9] W ocenie Platona [Kowalczewski, 2008, s. 21-22] świat
rzeczywisty stanowi niedoskonałe odzwierciedlenie realnie istniejących idei.
Wyzwaniem dla człowieka jest stałe usprawnianie jakości i dążenie do
doskonałości m. in. poprzez wykorzystywanie matematyki, różnych idei oraz
nauczanie ludzi dostrzegania związków między swymi własnymi działaniami a
ogólnym życiem społecznym i wielkimi ideami, które wyznają.
[10] Zdaniem J. Didier [1992, s. 75] pojęcie ducha (zasada
życia umysłowego, inteligencja) jest precyzyjniejsze od duszy, która może
oznaczać zarazem zasadę życia i myśli; pojęcie ducha jest szersze od terminu
,,świadomość”, która jest przedmiotem analizy psychologicznej. Pojęcie ducha
implikuje zdolność do refleksji i przynależy do metafizyki; duch leży u podstaw
wszelkiego odkrycia; nie jest on właściwością lecz ,,aktem”, którego obecność
intuicyjnie odczuwamy za każdym razem, gdy uda nam się coś zrozumieć.
Przeciwieństwem ,,ducha” jest ,,materia”.
[11] W ocenie H. Gintisa [Polowczyk, 2009, s. 3] konieczna
jest integracja nauk behawioralnych, które obejmują nauki ekonomiczne,
biologię, antropologię, socjologię, psychologię i nauki polityczne. Są to nauki
oparte na teorii ewolucji genetycznej i kulturowej.
[12] Z powodu utożsamiania potencjału społecznego z
zasobami ludzkimi lub kadrami zrezygnowano w niniejszym opracowaniu z opisu
funkcjonujących w literaturze faz rozwoju zarządzania potencjałem społecznym
ściśle związanych z rozwojem nowoczesnych koncepcji zarządzania [por. Kostera,
Kownacki, 2013, s. 401].
[13] Za pomocne sugestie w opracowywaniu definicji
potencjału społecznego uznano pogląd J. Fitz-enza [2001, s. 23-24] na kwestię
potencjału intelektualnego przedsiębiorstwa. Wskazaną kategorię definiuje on
jako zdolność organizacji do uzyskiwania wartości z posiadanego kapitału
intelektualnego, który obejmuje dwie kategorie: własność intelektualną
przedsiębiorstwa oraz skomplikowany splot procesów i kultury, połączony z
siecią różnego rodzaju relacji i kapitałem ludzkim. Ludzie stanowią katalizator
aktywizujący niematerialne, bierne formy kapitału intelektualnego oraz równie
bierne formy kapitału rzeczowego (materiały czy wyposażenie), dzięki czemu
dochodzi do poprawy efektywności organizacji.
[14] Efektywność społeczna odnoszona jest do wartościowania działania w relacji do osiągniętych lub planowanych rezultatów, które spowodowały (spowodują) dodatnie przeobrażenia postaw społecznych, wpłynęły bądź wpłyną na humanizację stosunków międzyludzkich i ich moralną sublimację, tzn. na proces uwznioślenia pierwotnych popędów i instynktów oraz zmiany ich na dążności i poczynania społecznie aprobowane, sankcjonowane, ,,szlachetniejsze”; na podstawie: T. Pszczołowski, Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław 1978, s. 60.
[15] Wskazane umiejętności wchodzą w skład, tzw.
efektywności adaptacyjnej [Godłów-Legiędź 2005, s. 571-572], przyjmowanej jako
kluczowy paradygmat nowej ekonomii instytucjonalnej. Wyraża ona gotowość
społeczeństwa do zdobywania wiedzy i uczenia się, pobudzania innowacji,
podejmowania ryzyka, twórczej działalności wszelkiego rodzaju oraz usuwania
barier ograniczających zdolności rozwojowe społeczeństwa głównie poprzez
skuteczne tworzenie sytemu przestrzegania kontraktów, rozwijanie kooperacji i
redukowanie kosztów transakcyjnych.
[16] Badania statystyczne ukazały [Szopik-Depczyńska,
Korzeniewicz, 2011, s. 178], że źródłem dwóch trzecich bogactwa narodów jest
kapitał ludzki i kapitał społeczny.
[17] Bogaty zbiór koncepcji i poglądów twórców naukowego
podejścia do zarządzania poczynając od
dorobku Roberta Owena (1771-1858) zawiera m. in. opracowanie: [Gogłoza,
Księski, 2013].
[18] Proponowane doktryny i nurty myśli o zarządzaniu
potencjałem społecznym opracowano zgodnie z sugestiami wypływającymi z poglądów
i typologii paradygmatów nauk ekonomicznych przedstawionych w takich
opracowaniach jak: [Blaug, 2000; Godłów-Legiędź, 2005; Gogłoza, Księski, 2013;
Landreth, Colander, 2005; Łobos, Puciato, 2013; Mroziewski, 2014b; Ornatowski,
1998; Stankiewicz, 2000; Stor, 2012].