PRZEDMIOT:
Kultura organizacyjna w zarządzaniu
FORMA ZAJĘĆ:
- wykłady:
– 15 godzin (st. stacjonarne);
- 10 godzin (st. niestacjonarne);
- ćwiczenia – 10 godzin;
- warsztaty – 10 godzin;
PROWADZĄCY WYKŁADY, ĆWICZENIA I WARSZTATY:
dr hab. Marian Mroziewski, prof. WSPol
Dane do kontaktu:
tel. 89 6215282 (88) sekretariat
Terminy i miejsce konsultacji: w salach zajęć z kultury organizacyjnej: po zajęciach lub w czasie przerw obiadowych;
Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot: Instytut Nauk Społecznych
Status przedmiotu: obowiązkowy;
Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę;
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach;
- projektu/referatu;
- prezentacji opracowania;
- odpowiedzi na pytania kontrolne;
- udziału w dyskusji;
1) dostarczenie wiedzy dotyczącej znaczenia kultury w życiu społeczeństwa
i organizacji w perspektywie ciągłości ich funkcjonowania i zaspokajania potrzeb społecznych;
2) w ramach ćwiczeń i warsztatów: utrwalenie, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy dotyczącej kultury organizacyjnej, jej modelowania i zarządzania nią;
3) wykształcenie umiejętności w zakresie celowego zastosowania: metod diagnozowania kultury organizacyjnej na rzecz sprawnego zarządzania jednostkami organizacyjnymi służb państwowych; metod, technik i instrumentów jej kształtowania oraz zarządzania nią;
4) inspirowanie do ustawicznego analizowania artefaktów kulturowych oraz poszukiwania metod, technik i instrumentów umożliwiających kształtowanie postulowanego modelu kultury w jednostkach organizacyjnych służb państwowych;
Efekty kształcenia:
- posiadanie wiedzy dotyczącej kultury organizacyjnej jako organizacyjnego
efektu działań kierowniczych;
- ukształtowanie umiejętności w zakresie zarządzania kulturą organizacyjną
w jednostkach organizacyjnych służb państwowych;
TEMATY WYKŁADÓW:
1. Kultura jako przedmiot badań
2. Teoria kultury organizacyjnej
3. Cechy i funkcje kultury organizacyjnej
4. Problemy badawcze kultury organizacyjnej
5. Typologia jednowymiarowych, bipolarnych i wielowymiarowych kultur
organizacyjnych
6. Metody i strategie zarządzania kulturą organizacyjną
TEMATY I TREŚCI ĆWICZEŃ:
1. Kultura organizacyjna jako szczególny przypadek kultury (2 godz.)
1) Istota kultury w pojęciu ogólnym i główne nurty badań kultury
2) Geneza i ciągłość kultury, jej funkcje i struktura
3) Geneza wyodrębnienia kultury organizacyjnej jako przedmiotu badań
4) Główne podejścia do analizy kultury organizacyjnej
5) Cechy i funkcje kultury organizacyjnej
6) Proces socjalizacji jako efekt kultury organizacyjnej
2. Kultura i organizacje (3 godz.)
1) Kultura organizacyjna a klimat organizacyjny
2) Organizacja jako kultura
3) Struktura kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa i formalnej organizacji
4) Główne typy kultur bipolarnych
5) Podstawowe typy wielowymiarowych kultur organizacyjnych
6) Jednowymiarowe typy kultur organizacyjnych
7) Istota zarządzania kulturą organizacyjną
8) Strategie, mechanizmy i techniki zarządzania kulturą organizacyjną
9) Komunikacja jako element kultury organizacyjnej
10) Kultura w sieci przedsiębiorstw i zarządzanie nią
11) Zarządzanie poprzez wartości
12) Wpływ kultury organizacyjnej na innowacyjność i kreatywność
13) Style zarządzania i kierowania jako instrumenty kształtowania kultury
organizacyjnej
14) Kultura organizacyjna a jej subkultury
3. Kultura organizacyjna a patologie organizacyjne (2 godz.)
1) System wartości organizacyjnych
2) Typy zachowań dysfunkcjonalnych, kontrproduktywnych i ich skutki
organizacyjne
3) Kultura zaufania i kultury nieufności
4) Kultura aksjonormatywnej przedsiębiorczości
5) Model wpływu kultury na kształtowanie zachowań etycznych w organizacji
6) Kultura etyczna i klimat etyczny
7) Działanie zorientowane na porozumienie lub na wyniki jako źródło typów
kultury organizacyjnej i stanu jej ,,zdrowia” moralnego
4. Kulturowe problemy współpracy międzynarodowej (3 godz.)
1) Kręgi kulturowe w świecie wg klasyfikacji S. Ronena
2) Wymiary kultur narodowych
3) Podstawowe różnice pomiędzy społeczeństwami o małym i dużym dystansie
władzy
4) Indywidualizm i kolektywizm w kulturach narodowych
5) Kluczowe różnice pomiędzy społeczeństwami kolektywistycznymi
i indywidualistycznymi
6) Męskość i kobiecość w kulturach narodowych
7) Typologia kultur narodowych według stopnia unikania niepewności
8) Zachodnioeuropejski i anglosaski styl zarządzania
9) Determinanty aksjonormatywności zarządzania w krajach Unii Europejskiej
10) Zarządzanie organizacją wielokulturową
TEMATY I TREŚCI WARSZTATÓW:
1. Kultury organizacyjne wybranych przedsiębiorstw i instytucji (5 godz.)
1) Charakterystyka uwarunkowań kulturowych przedsiębiorstwa Alcoa
2) Kultury wybranych przedsiębiorstw Zachodu
3) Kultury przedsiębiorstw stworzonych przez wybitne osobowości
4) Kultury doskonałych przedsiębiorstw
5) Kultury ,,zdrowych” organizacji
6) Kultura jakości krajowych przedsiębiorstw
7) Kultura organizacyjna przedsiębiorstw posiadających status upoważnionego
przedsiębiorcy
8) Metody i techniki badawcze kultur organizacyjnych
9) Diagnozowanie organizacji w perspektywie takich typów kultur jak:
- kultura segmentacyjna;
- kultura integracyjna;
- kultura męska;
- kultura władzy;
- kultura indywidualistów;
- kultura adhokracji;
- kultura rynku;
- kultura klanu;
- kultura innowacyjności;
2. Kulturowa specyfika organizacji zhierarchizowanych (5 godz.)
1) Cechy organizacji biurokratycznej i formalnej
2) Kultura aksjonormatywna
2) Etos funkcjonariuszy służb publicznych
3) System wartości służb państwowych
4) Charakterystyka wybranych jednostek organizacyjnych służb państwowych
5) Diagnozowanie kultury organizacyjnej jednostek Policji w perspektywie
takich kultur jak:
- kultura segmentacyjna;
- kultura integracyjna;
- kultura męska;
- kultura władzy;
- kultura indywidualistów;
- kultura aksjonormatywna;
- kultura rynku;
- kultura klanu;
- kultura innowacyjności;
Literatura podstawowa:
Aniszewska G. (red), Kultura organizacyjna w zarządzaniu, Warszawa 2007.
Hofstede G., Hofstede G. J., Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011.
Kostera M., Śliwa M., Zarządzanie w XXI wieku: jakość, twórczość, kultura, Warszawa 2010.
Łucewicz J., Pokonywanie barier kulturowych w zarządzaniu organizacją jako element sukcesu organizacji przyszłości, [w:] Przeszłość i przyszłość nauk o zarządzaniu: metody i techniki zarządzania, Łódź 2001.
Metody zarzadzania kulturą organizacyjną, (red.) Ł. Sułkowski, C. Sikorski, Warszawa 2014.
Mroziewski M., Etyka w zarządzaniu. Wybrane problemy w aspekcie inteligencji moralnej i konkurencyjności przedsiębiorstwa, Olsztyn 2014.
Mroziewski M., Zarządzanie w warunkach wspólnoty europejskiej. Wybrane zagadnienia w podejściu aksjonormatywnym, Warszawa 2014.
Siemiński M., Kształtowanie kultury organizacyjnej przedsiębiorstw przemysłowych, Toruń 2008.
Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
Brzezińska E., Dziedziczak A., Menedżerowie w wielokulturowym otoczeniu, ,,Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3-4, 2002.
Czerska M, Zmiana kulturowa w organizacji, Warszawa 2003.
Hofstede G., Kultury i organizacje : zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2007.
Koźmiński A., Zarządzanie międzynarodowe, Warszawa 1999.
Krzyworzeka P., Kultury i organizacje. Perspektywa antropologiczna. [w:] B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Warszawa 2012.
Kostera M., Archetypy, opowieści archetypiczne i metafory. [w:] B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania. Warszawa 2012.
Kultura organizacji i badania etnograficzne polskich firm, M. Kostera (red.), Gdańsk 2007.
Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim, (red.) M. Juchnowicz, Kraków 2009.
Mroziewski M., Styl zarządzania jako instytucjonalny czynnik kreowania kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej. Koncepcja ewolucyjno-normatywna, Gdańsk 2010.
Sikorski C., Kultura organizacyjna, Warszawa 2006.
Wymagania dotyczące opracowań i wystąpień/prezentacji:
ad opracowania:
- zawartość do pięciu stron A4 maszynopisu ( czcionka 12; pojedyncza
interlinia);
- poszanowanie praw autorskich poprzez stosowanie przypisów
bibliograficznych;
- układ opracowania:
- dane autora, grupa szkoleniowa, data ćwiczenia/warsztatów;
- tytuł opracowania;
- streszczenie opracowania (1/3 strony);
- słowa kluczowe tekstu (nie więcej jak 5);
- wstęp/wprowadzenie z celami opracowania (0,5 strony);
- tytuły rozdziałów (pogrubione 12);
- treści rozdziałów rozłożone równomiernie;
- przypisy bibliograficzne klasyczną metodą;
- zakończenie;
- wnioski dla praktyki zarządzania;
- wnioski do pracy na stanowisku w Policji;
- bibliografia;
ad wystąpienia/prezentacji:
- czas prezentacji: ok. 15 min.
- układ prezentacji:
- autor;
- tytuł,
- miejsce;
- cel wystąpienia;
- omawiane zagadnienia;
- główne treści zagadnień;
- wnioski dla praktyki zarządzania;
- wnioski do pracy na stanowisku w Policji;
- bibliografia;