<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ



Sylabus przedmiotu/modułu kształcenia

Nazwa przedmiotu/modułu kształcenia

Zarządzanie kapitałem intelektualnym

Nazwa w języku angielskim

Management intellectual capital


Język wykładowy

Język polski

Kierunek studiów, dla którego przedmiot jest oferowany

Logistyka

Jednostka realizująca

Instytut Zarządzania i Marketingu,

Wydział Nauk Ekonomicznych i Prawnych

Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)

obowiązkowy

Poziom modułu kształcenia (np. pierwszego lub drugiego stopnia)

pierwszego stopnia

Rok studiów

I

Semestr

2

Liczba punktów ECTS

3

Imię i nazwisko prowadzącego przedmiot

dr hab. Marian Mroziewski, prof. UPH

Założenia i cele przedmiotu

1. Dostarczenie wiedzy na temat form kapitału intelektualnego oraz oddziaływania różnorodnych czynników endo – i egzogenicznych na rozwój i poziom kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa.

2. Kształtowanie umiejętności w zakresie doboru metod i technik zarządzania, które pozwalają na analizowanie, ocenianie i kreowanie aktywów intelektualnych przedsiębiorstwa.

3.Inspirowanie do ustawicznego poszukiwania potrzebnej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych jako ,,dźwigni” rozwoju kapitału intelektualnego.

Symbol efektu



Efekty kształcenia

Symbol

efektu

kierunkowego

WIEDZA

W09

Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla nauk społecznych, w szczególności ekonomicznych i logistyki, pozwalające opisywać struktury i instytucje gospodarcze i logistyczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące m.in. w zakresie obejmującym zarzadzanie kapitałem intelektualnym.

K2_W09

W15

Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, przemysłowej, znaków towarowych i prawa autorskiego.

K2_W15



UMIEJĘTNOŚCI


U02

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie logistyki i kształtowania aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa.

K2_U02

U08

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych na potrzeby projektowania podstawowych systemów logistycznych.

K2_U08


KOMPETENCJE SPOŁECZNE


K01

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu rozwijania kapitału intelektualnego indywidualnego i organizacyjnego.

K2_K01

K05

Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów gospodarczych (logistycznych), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne, polityczne i intelektualne.

K2_K05

Forma i typy zajęć

Wykład problemowy

Wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza z nauk o zarządzaniu, w tym z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim

Treści modułu

kształcenia

  1. 1. Niematerialny potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa

Wymagania nowoczesnego zarządzania. Instytucjonalne ujęcie przedsiębiorstwa. Rodzaje zasobów przedsiębiorstwa. Struktura niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa. Wymiary współczesnego zarządzania. Struktura współczesnych czynników sukcesów przedsiębiorstwa. Sfery analizy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa.

2. Kapitał intelektualny przedsiębiorstwa

Wiedza jako czynnik produkcji. Przesłanki badań w zakresie kapitału i

intelektualnego. Kapitał intelektualny jako przedmiot badań.

3. Koncepcje kapitału intelektualnego

Marketingowa. Holistyczno-statyczna. Socjologiczna. Rachunkowa.

Społeczna. Przedsiębiorcza.

4. Determinanty rozwoju kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie

Kreatywna struktura organizacyjna i instytucjonalna. Integracyjna i przedsiębiorcza kultura organizacyjna. Myślenie systemowe. Myślenie produktywne. Endogeniczne instytucje przedsiębiorczości organizacyjnej. Procesy kognitywne i uspołeczniania: uczenia się, kształcenia, wychowania i socjalizacji. Kooperencja i specjalizacja przedsiębiorstwa.

5. Procesy zarządzania kapitałem intelektualnym

Istota zarządzania kapitałem intelektualnym. Definiowanie. Identyfikowanie. Wartościowanie i pomiar. Prezentowanie.

Raportowanie. Planowanie rozwoju. Inwestowanie.

6. Proces rozwoju aktywów intelektualnych

Poziomy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Etapy procesu kształtowania kreatywnego kapitału intelektualnego. Postulowana struktura kapitału intelektualnego.

7. Kapitał przedsiębiorczości organizacyjnej

Istota kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej. Wyznaczniki

i składniki kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej.

8. Kierunki działania na rzecz wzmocnienia kapitału intelektualnego

krajowych przedsiębiorstw

Strategia rozwoju krajów Unii Europejskiej. Egzogeniczne instytucje wspierające rozwój kapitału intelektualnego. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Inteligentny Rozwój. Wnioski z Raportu o Kapitale Intelektualnym Kraju.


Literatura podstawowa:


1. Kapitał intelektualny podstawą konkurencyjności przedsiębiorstwa. Komparacja podejść. Red.

Kardas J., Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2008.

2. Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy

interesariuszy. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.

2. Mroziewski M., Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody

wartościowania i warunki jego rozwoju. Difin, Warszawa 2008.

3. Mroziewski M., Styl zarządzania jako instytucjonalny czynnik rozwoju kapitału przedsiębiorczości

organizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.

Literatura dodatkowa:

1. Edvinsson L., Malone M. S., Kapitał intelektualny. PWN, Warszawa 2001.

2. Łobos K., Puciato D., Dekalog współczesnego zarządzania. Najnowsze nurty, koncepcje, metody.

Difin, Warszawa 2013.

3. Mroziewski M., Zarządzanie w warunkach wspólnoty europejskiej. Wybrane zagadnienia

w podejściu aksjonormatywnym. Difin, Warszawa 2014.

4. Paliszkiewicz J. O., Rozwój organizacji poprzez zarządzanie kapitałem intelektualnym. ALPHApro

Wydawnictwa Profesjonalne, Ostrołęka 2005.

5. Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Red. Bratnicki M., Strużyna J., Wydawnictwo Uczelniane

Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2001.

6. Wiedza i doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Red. Cisek M., Wąsowska K.,

Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce 2015.

Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:


Wykłady informacyjno-problemowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Sposoby weryfikacji określonych efektów kształcenia osiąganych przez studenta


Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności następuje poprzez kolokwium pisemne z zakresu treści kształcenia.

Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych następuje poprzez ocenę stopnia systematyczności uczestnictwa na wykładach i staranności w uzupełnianiu wiedzy oraz stopnia skuteczności przygotowania się, w ramach samokształcenia, studiujących do kolokwium sprawdzającego.

Forma i warunki zaliczenia:

Wykład: zaliczenie na ocenę;

Sposób oceniania kolokwium według procentowego udziału poprawnych odpowiedzi na postawione pytania: dst (51-60%); dst + (61-70%); db (71-80%); db+ (81-90%); bdb (>90%)

Bilans punktów ECTS:

Studia niestacjonarne

1. Godziny kontaktowe:

- 16 h wykład;

- 5 h konsultacje;

2. Praca własna studenta:

- studiowanie literatury - 35 h;

- przygotowanie do kolokwium - 19 h;


Łączna liczba godzin: 75 h

Liczba punktów ECTS: 3,0







<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ