|
|||||
Sylabus przedmiotu/modułu kształcenia |
|||||
Nazwa przedmiotu/modułu kształcenia |
Zarządzanie kapitałem intelektualnym |
||||
Nazwa w języku angielskim |
Management intellectual capital
|
||||
Język wykładowy |
Język polski |
||||
Kierunek studiów, dla którego przedmiot jest oferowany |
Logistyka |
||||
Jednostka realizująca |
Instytut Zarządzania i Marketingu, Wydział Nauk Ekonomicznych i Prawnych |
||||
Rodzaj przedmiotu/modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny) |
obowiązkowy |
||||
Poziom modułu kształcenia (np. pierwszego lub drugiego stopnia) |
pierwszego stopnia |
||||
Rok studiów |
I |
||||
Semestr |
2 |
||||
Liczba punktów ECTS |
3 |
||||
Imię i nazwisko prowadzącego przedmiot |
dr hab. Marian Mroziewski, prof. UPH |
||||
Założenia i cele przedmiotu |
1. Dostarczenie wiedzy na temat form kapitału intelektualnego oraz oddziaływania różnorodnych czynników endo – i egzogenicznych na rozwój i poziom kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa.2. Kształtowanie umiejętności w zakresie doboru metod i technik zarządzania, które pozwalają na analizowanie, ocenianie i kreowanie aktywów intelektualnych przedsiębiorstwa.3.Inspirowanie do ustawicznego poszukiwania potrzebnej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych jako ,,dźwigni” rozwoju kapitału intelektualnego. |
||||
Symbol efektu
|
Efekty kształcenia |
Symbol efektu kierunkowego |
|||
WIEDZA |
|||||
W09 |
Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla nauk społecznych, w szczególności ekonomicznych i logistyki, pozwalające opisywać struktury i instytucje gospodarcze i logistyczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące m.in. w zakresie obejmującym zarzadzanie kapitałem intelektualnym. |
K2_W09 |
|||
W15 |
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, przemysłowej, znaków towarowych i prawa autorskiego. |
K2_W15
|
|||
|
UMIEJĘTNOŚCI |
|
|||
U02 |
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu zarządzania kapitałem intelektualnym i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie logistyki i kształtowania aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa. |
K2_U02 |
|||
U08 |
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych na potrzeby projektowania podstawowych systemów logistycznych. |
K2_U08 |
|||
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE |
|
|||
K01 |
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu rozwijania kapitału intelektualnego indywidualnego i organizacyjnego. |
K2_K01 |
|||
K05 |
Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów gospodarczych (logistycznych), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne, polityczne i intelektualne. |
K2_K05 |
|||
Forma i typy zajęć |
Wykład problemowy |
||||
Wymagania wstępne i dodatkowe |
Wiedza z nauk o zarządzaniu, w tym z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim |
||||
Treści modułu kształcenia |
Wymagania nowoczesnego zarządzania. Instytucjonalne ujęcie przedsiębiorstwa. Rodzaje zasobów przedsiębiorstwa. Struktura niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa. Wymiary współczesnego zarządzania. Struktura współczesnych czynników sukcesów przedsiębiorstwa. Sfery analizy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa.2. Kapitał intelektualny przedsiębiorstwaWiedza jako czynnik produkcji. Przesłanki badań w zakresie kapitału iintelektualnego. Kapitał intelektualny jako przedmiot badań.3. Koncepcje kapitału intelektualnegoMarketingowa. Holistyczno-statyczna. Socjologiczna. Rachunkowa.Społeczna. Przedsiębiorcza.4. Determinanty rozwoju kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwieKreatywna struktura organizacyjna i instytucjonalna. Integracyjna i przedsiębiorcza kultura organizacyjna. Myślenie systemowe. Myślenie produktywne. Endogeniczne instytucje przedsiębiorczości organizacyjnej. Procesy kognitywne i uspołeczniania: uczenia się, kształcenia, wychowania i socjalizacji. Kooperencja i specjalizacja przedsiębiorstwa.5. Procesy zarządzania kapitałem intelektualnymIstota zarządzania kapitałem intelektualnym. Definiowanie. Identyfikowanie. Wartościowanie i pomiar. Prezentowanie.Raportowanie. Planowanie rozwoju. Inwestowanie.6. Proces rozwoju aktywów intelektualnychPoziomy konkurencyjności przedsiębiorstwa. Etapy procesu kształtowania kreatywnego kapitału intelektualnego. Postulowana struktura kapitału intelektualnego.7. Kapitał przedsiębiorczości organizacyjnejIstota kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej. Wyznacznikii składniki kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej.8. Kierunki działania na rzecz wzmocnienia kapitału intelektualnegokrajowych przedsiębiorstwStrategia rozwoju krajów Unii Europejskiej. Egzogeniczne instytucje wspierające rozwój kapitału intelektualnego. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Program Inteligentny Rozwój. Wnioski z Raportu o Kapitale Intelektualnym Kraju.
|
||||
Literatura podstawowa:
|
|||||
1. Kapitał intelektualny podstawą konkurencyjności przedsiębiorstwa. Komparacja podejść. Red.Kardas J., Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2008.2. Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M., Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywyinteresariuszy. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.2. Mroziewski M., Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metodywartościowania i warunki jego rozwoju. Difin, Warszawa 2008.3. Mroziewski M., Styl zarządzania jako instytucjonalny czynnik rozwoju kapitału przedsiębiorczościorganizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010. |
|||||
Literatura dodatkowa: |
|||||
1. Edvinsson L., Malone M. S., Kapitał intelektualny. PWN, Warszawa 2001.2. Łobos K., Puciato D., Dekalog współczesnego zarządzania. Najnowsze nurty, koncepcje, metody.Difin, Warszawa 2013.3. Mroziewski M., Zarządzanie w warunkach wspólnoty europejskiej. Wybrane zagadnieniaw podejściu aksjonormatywnym. Difin, Warszawa 2014.4. Paliszkiewicz J. O., Rozwój organizacji poprzez zarządzanie kapitałem intelektualnym. ALPHAproWydawnictwa Profesjonalne, Ostrołęka 2005.5. Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Red. Bratnicki M., Strużyna J., Wydawnictwo UczelnianeAkademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 2001.6. Wiedza i doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Red. Cisek M., Wąsowska K., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce 2015. |
|||||
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne:
|
|||||
Wykłady informacyjno-problemowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
|
|||||
Sposoby weryfikacji określonych efektów kształcenia osiąganych przez studenta
|
|||||
Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności następuje poprzez kolokwium pisemne z zakresu treści kształcenia. Weryfikacja efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych następuje poprzez ocenę stopnia systematyczności uczestnictwa na wykładach i staranności w uzupełnianiu wiedzy oraz stopnia skuteczności przygotowania się, w ramach samokształcenia, studiujących do kolokwium sprawdzającego. |
|||||
Forma i warunki zaliczenia: |
|||||
Wykład: zaliczenie na ocenę; Sposób oceniania kolokwium według procentowego udziału poprawnych odpowiedzi na postawione pytania: dst (51-60%); dst + (61-70%); db (71-80%); db+ (81-90%); bdb (>90%) |
|||||
Bilans punktów ECTS: |
|||||
Studia niestacjonarne 1. Godziny kontaktowe: - 16 h wykład; - 5 h konsultacje; 2. Praca własna studenta: - studiowanie literatury - 35 h; - przygotowanie do kolokwium - 19 h;
Łączna liczba godzin: 75 h Liczba punktów ECTS: 3,0 |