Koncepcje zarządzania – zagadnienia sprawdzające
1. Koncepcje zarządzania jako zespoły poglądów powiązanych wspólną myślą przewodnią wchodzą w skład:
a) doktryn (szkół) zarządzania;
b) paradygmatów nauk o zarzadzaniu;
c) metod zarządzania;
2. Strukturę koncepcji zarządzania tworzą:
a) zespoły poglądów;
b) zadania;
c) zalecane sposoby postępowania;
3. Ewolucja nauk o zarządzaniu zawiera:
a) redukowanie znaczenia podejścia euklidesowo-kartezjańskiego;
b) negowanie klasycznej koncepcji prawdy;
c) negowanie metod holistycznych;
4. W zarządzaniu postindustrialnym znaczenia nabiera:
a) zasobowa filozofia zarządzania;
b) potencjałowa filozofia zarządzania;
c) dochodowa filozofia zarządzania;
5. Humanizacyjno-motywacyjny nurt myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym oparty jest na tezie:
a) że ludzie powinni być odpowiedzialni ,,za coś”;
b) że ludzie powinni być odpowiedzialni ,,przed kimś”;
c) że zachowanie ludzi musi być ściśle kontrolowane;
6. Zasobowy nurt myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym zakłada, że:
a) sytuacje decydują o doborze ludzi;
b) długookresową konkurencyjność w warunkach doskonałej konkurencji osiągną przedsiębiorstwa redukujące koszty działania poprzez rozwój kompetencji;
c) potencjał przedsiębiorstwa budowany jest głównie poprzez dostosowywanie się do nowych warunków, wzrost poziomu kompetencji i innowacyjności;
7) Nurt organizacji uczącej się zakłada, że:
a) sytuacje decydują o doborze ludzi;
b) długookresową konkurencyjność w warunkach doskonałej konkurencji osiągną przedsiębiorstwa redukujące koszty działania poprzez rozwój kompetencji;
c) potencjał przedsiębiorstwa budowany jest głównie poprzez dostosowywanie się do nowych warunków, wzrost poziomu kompetencji i innowacyjności;
8) Koncepcje zarządzania wspomagające biznes to:
a) koncepcje zorientowane na poprawę technologii;
b) koncepcje zorientowane na redukowanie kosztów;
c) koncepcje zorientowane na skracanie czasu reakcji na potrzeby klientów;
9) Koncepcje zarządzania wspomagające organizację to:
a) koncepcje zorientowane na rozwój pracowników;
b) koncepcje zorientowane na doskonalenie sposobów zarządzania;
c) koncepcje zorientowane na redukowanie kosztów;
10) Koncepcje zarządzania wspomagające organizację to:
a) koncepcje zorientowane na poprawę jakości;
b) koncepcje zorientowane na budowanie wyróżniających kompetencji;
c) koncepcje zorientowane na usprawnianie produkcji;
11) Dążenie do maksymalizacji zysków to wyraz przedsiębiorstwa:
a) modelu ekonomicznego;
b) zorientowanego na wyniki;
c) zorientowanego na porozumienie;
12) Dążenie do uzyskania konsensusu interesów to wyraz przedsiębiorstwa:
a) modelu ekonomicznego;
b) zorientowanego na wyniki;
c) zorientowanego na porozumienie;
13) Wytwarzanie produktów to główny problem przedsiębiorstwa o orientacji:
a) sprzedażowej;
b) produkcyjnej;
c) marketingowej;
14) Określenie obecnych i przyszłych potrzeb klientów jako kluczowy punkt działania zorganizowanego to cecha przedsiębiorstwa o orientacji:
a) sprzedażowej;
b) produkcyjnej;
c) marketingowej;
15) Przedsiębiorstwo unikające podważania istniejącego paradygmatu w zakresie konkurencji i technologii to organizacja o orientacji:
a) obronnej;
b) responsywnej;
c) analitycznej;
16) Przedsiębiorstwo, które koncentruje się na jak najlepszym wykonaniu zadań w ograniczonym czasie to organizacja o orientacji:
a) obronnej;
b) responsywnej;
c) analitycznej;
17) Przedsiębiorstwo, które ogranicza wytwarzany asortyment produktów dążąc jednocześnie do szybkiej realizacji starannie wyselekcjonowanych nowych rozwiązań to organizacja o orientacji:
a) obronnej;
b) responsywnej;
c) analitycznej;
18) Przedsiębiorstwo, które często świadomie prowokuje reakcje zmieniające warunki konkurencji to organizacja o orientacji:
a) analitycznej;
b) poszukiwawczej;
c) obronnej;
19) Przedsiębiorstwa, które często oferują zmieniający się asortyment produktów, to organizacje o orientacji:
a) poszukiwawczej;
b) obronnej;
c) analitycznej;
20) Dążenie do osiągania renty systemowej to wyraz koncepcji wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa takiej jak:
a) koncepcja planistyczna;
b) koncepcja behawioralna;
c) koncepcja zasobowa;
21) Czerpanie korzyści z wykorzystywania głównie czynników niematerialnych to wyraz koncepcji wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa takiej jak:
a) koncepcja planistyczna;
b) koncepcja behawioralna;
c) koncepcja zasobowa;
22) Dążenie do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej z renty innowacji to wyraz koncepcji wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa takiej jak:
a) koncepcja S. Hunta;
b) koncepcja behawioralna;
c) koncepcja konkurencji w oparciu o przewagę zasobową;
23) Nastawienie na eksplorację otoczenia i systematyczne doskonalenie przedsiębiorstwa to wyraz:
a) koncepcji strategicznej odnowy wspomaganej;
b) koncepcji strategicznej odnowy wyłaniającej się;
c) koncepcji strategicznej odnowy transformacyjnej;
24) Koncepcja strategicznego rozwoju o silnej orientacji na proces i silnej orientacji na cele to:
a) koncepcja racjonalnego planowania;
b) koncepcja logicznego inkrementalizmu;
c) koncepcja organizacyjnego uczenia się;
25) Koncepcja strategicznego rozwoju o silnej orientacji na proces i słabej orientacji na cele to:
a) koncepcja racjonalnego planowania;
b) koncepcja logicznego inkrementalizmu;
c) koncepcja organizacyjnego uczenia się;
26) Koncepcja strategicznego rozwoju o słabej orientacji na proces i słabej orientacji na cele to:
a) koncepcja logicznego inkrementalizmu;
b) koncepcja zorientowana na wykorzystywanie szans;
c) koncepcja organizacyjnego uczenia się;
27) Wewnętrzny rynek pomysłów, zasobów i nagród to technika zarządzania typowa dla koncepcji zarządzania innowacyjnością biznesową takiej jak:
a) ,,żyzne pole”;
b) ,,kocioł”;
c) ,,spirali wznoszącej”;
28) Autonomiczne zespoły, eksperymentowanie i uczenie się to techniki zarządzania typowe dla koncepcji zarządzania innowacyjnością biznesową takiej jak:
a) ,,żyzne pole”;
b) ,,kocioł”;
c) ,,spirali wznoszącej”;
29) Funkcjonowanie grup, których celem jest znalezienie i uchwycenie nowych możliwości to technika zarządzania typowa dla koncepcji zarządzania innowacyjnością biznesową takiej jak:
a) ,,żyzne pole”;
b) ,,kocioł”;
c) ,,spirali wznoszącej”;
30) Umiarkowany stopień dbałości o bezpieczeństwo biznesowe i umiarkowany stopień akceptowanego ryzyka biznesowego to wyraz:
a) koncepcji spiralnej ostrożności;
b) koncepcji redukowanej ostrożności;
c) koncepcji scedowanej ostrożności;
31) Relatywnie niski stopień dbałości o bezpieczeństwo biznesowe
i umiarkowanie wysoki stopień akceptowanego ryzyka biznesowego to wyraz:
a) koncepcji spiralnej ostrożności;
b) koncepcji redukowanej ostrożności;
c) koncepcji scedowanej ostrożności;
32) Wyodrębnienie sztabów i linii to wyraz koncepcji strukturyzacji według:
a) funkcji;
b) obiektów;
c) podziału procesu decyzyjnego;
33) Organizowanie według rynków to wyraz koncepcji strukturyzacji według:
a) podziału procesu decyzyjnego;
b) obiektów;
c) funkcji;
34) Dominujące koncepcje zrządzania podległymi przedsiębiorstwami to:
a) kontrola finansowa;
b) kontrola strategiczna;
c) kontrola operacyjna;
35) Dominujące koncepcje zrządzania podległymi przedsiębiorstwami to:
a) kontrola finansowa;
b) kontrola operacyjna;
c) planowanie strategiczne;
36) Mechanistyczną koncepcję strukturalną cechują:
a) scentralizowane kompetencje decyzyjne;
b) duża formalizacja;
c) sieciowa struktura komunikacji;
37) Organiczną koncepcję strukturalną cechują:
a) duża formalizacja;
b) lateralne interakcje;
c) bieżące modyfikowanie zadań;
38) Klasyczne podejście do zarzadzania zakłada:
a) scedowanie na kierownika odpowiedzialności za działanie pracownika;
b) ustawiczne kontrolowanie pracowników;
c) samoorganizowanie się;
39) Stosowanie podejścia sytuacyjnego w kształtowaniu form organizacyjnych zakłada:
a) mechanistyczna koncepcja zarządzania;
b) polityczna koncepcja zarządzania;
c) organiczna koncepcja zarządzania;
40) Dostrzeganie w organizacjach powszechności współpracy i konkurencji to cecha:
a) mechanistycznej koncepcji zarządzania;
b) organicznej koncepcji zarządzania;
c) psychoanalitycznej koncepcji zarządzania;
41) Zasada redundancji (nadmiaru) funkcji to cecha:
a) organicznej koncepcji zarządzania;
b) holograficznej koncepcji zarządzania;
c) politycznej koncepcji zarządzania;
42) Uczenie się na zasadzie pętli podwójnej to cecha:
a) psychoanalitycznej koncepcji zarządzania;
b) organicznej koncepcji zarządzania;
c) holograficznej koncepcji zarządzania;
43) Samoorganizowanie się o dociekliwość pracowników to założenia:
a) dialektycznej koncepcji zarządzania;
b) organicznej koncepcji zarządzania;
c) holograficznej koncepcji zarządzania;
44) Kierowanie uwagi na znaczenie w zarządzaniu irracjonalnych aspektów życia organizacji to założenie:
a) organicznej koncepcji zarządzania;
b) psychoanalitycznej koncepcji zarządzania;
c) kulturowej koncepcji zarządzania;
45) Dostrzeganie sprzeczności w życiu organizacji to założenie:
a) politycznej koncepcji zarządzania;
b) holograficznej koncepcji zarządzania;
c) dialektycznej koncepcji zarządzania;
46) Samodzielność, samokontrola grup pracowniczych to założenie:
a) koncepcji lean management;
b) klietingu;
c) outsourcingu;
47) Koncepcja lean management obejmuje:
a) zasadę kaizen;
b) centralizację;
c) koncepcję just-in-time;
47) Poszukiwanie pewnej satysfakcjonującej części wspólnej w przestrzeni projektowej to główne założenie:
a) koncepcji lean management;
b) koncepcji inżynierii równoległej zestawów;
c) inżynierii równoległej;
48) Rozpoczynanie procesów zarzadzania od rozpoznania potrzeb i oczekiwań klientów to założenia:
a) orientacji marketingowej;
b) koncepcji klientingu;
c) x-engineeringu;
49) Rozpinanie organizacji to cecha koncepcji:
a) lean management;
b) outsourcingu;
c) x-engineeringu;
50) Orientacja na czynnik czasu i procesy to główne założenie koncepcji:
a) lean management;
b) Time Based Management;
c) zasady kaizen;
51) Kaizen jako filozofia zarządzania głównie obejmuje:
a) koncepcję just-in-time;
b) Total Quality Control;
c) inżynierię równoległą;
52) Filozofia kaizen ma do spełnienia funkcje:
a) innowacyjne;
b) utrzymywanie standardów;
c) doskonalenie standardów;
53) Radykalne projektowanie od nowa procesów gospodarczych to główne założenie:
a) koncepcji outsourcingu;
b) koncepcji reengineeringu;
c) benchmarkingu;
54) Wykorzystywanie doświadczeń innych przedsiębiorstw to główne założenie:
a) koncepcji lean management;
b) koncepcji reengineeringu;
c) benchmarkingu;
55) Harmonizacja działania i rozwijanie myślenia zespołowego to założenia:
a) koncepcji lean management;
b) Total Quality Management;
c) koncepcji reengineeringu;