<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ


Koncepcje zarządzania – zagadnienia sprawdzające


1. Koncepcje zarządzania jako zespoły poglądów powiązanych wspólną myślą przewodnią wchodzą w skład:

a) doktryn (szkół) zarządzania;

b) paradygmatów nauk o zarzadzaniu;

c) metod zarządzania;


2. Strukturę koncepcji zarządzania tworzą:

a) zespoły poglądów;

b) zadania;

c) zalecane sposoby postępowania;


3. Ewolucja nauk o zarządzaniu zawiera:

a) redukowanie znaczenia podejścia euklidesowo-kartezjańskiego;

b) negowanie klasycznej koncepcji prawdy;

c) negowanie metod holistycznych;


4. W zarządzaniu postindustrialnym znaczenia nabiera:

a) zasobowa filozofia zarządzania;

b) potencjałowa filozofia zarządzania;

c) dochodowa filozofia zarządzania;


5. Humanizacyjno-motywacyjny nurt myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym oparty jest na tezie:

a) że ludzie powinni być odpowiedzialni ,,za coś”;

b) że ludzie powinni być odpowiedzialni ,,przed kimś”;

c) że zachowanie ludzi musi być ściśle kontrolowane;







6. Zasobowy nurt myśli o zarządzaniu potencjałem społecznym zakłada, że:

a) sytuacje decydują o doborze ludzi;

b) długookresową konkurencyjność w warunkach doskonałej konkurencji osiągną przedsiębiorstwa redukujące koszty działania poprzez rozwój kompetencji;

c) potencjał przedsiębiorstwa budowany jest głównie poprzez dostosowywanie się do nowych warunków, wzrost poziomu kompetencji i innowacyjności;


7) Nurt organizacji uczącej się zakłada, że:

a) sytuacje decydują o doborze ludzi;

b) długookresową konkurencyjność w warunkach doskonałej konkurencji osiągną przedsiębiorstwa redukujące koszty działania poprzez rozwój kompetencji;

c) potencjał przedsiębiorstwa budowany jest głównie poprzez dostosowywanie się do nowych warunków, wzrost poziomu kompetencji i innowacyjności;


8) Koncepcje zarządzania wspomagające biznes to:

a) koncepcje zorientowane na poprawę technologii;

b) koncepcje zorientowane na redukowanie kosztów;

c) koncepcje zorientowane na skracanie czasu reakcji na potrzeby klientów;


9) Koncepcje zarządzania wspomagające organizację to:

a) koncepcje zorientowane na rozwój pracowników;

b) koncepcje zorientowane na doskonalenie sposobów zarządzania;

c) koncepcje zorientowane na redukowanie kosztów;


10) Koncepcje zarządzania wspomagające organizację to:

a) koncepcje zorientowane na poprawę jakości;

b) koncepcje zorientowane na budowanie wyróżniających kompetencji;

c) koncepcje zorientowane na usprawnianie produkcji;


11) Dążenie do maksymalizacji zysków to wyraz przedsiębiorstwa:

a) modelu ekonomicznego;

b) zorientowanego na wyniki;

c) zorientowanego na porozumienie;


12) Dążenie do uzyskania konsensusu interesów to wyraz przedsiębiorstwa:

a) modelu ekonomicznego;

b) zorientowanego na wyniki;

c) zorientowanego na porozumienie;


13) Wytwarzanie produktów to główny problem przedsiębiorstwa o orientacji:

a) sprzedażowej;

b) produkcyjnej;

c) marketingowej;

14) Określenie obecnych i przyszłych potrzeb klientów jako kluczowy punkt działania zorganizowanego to cecha przedsiębiorstwa o orientacji:

a) sprzedażowej;

b) produkcyjnej;

c) marketingowej;


15) Przedsiębiorstwo unikające podważania istniejącego paradygmatu w zakresie konkurencji i technologii to organizacja o orientacji:

a) obronnej;

b) responsywnej;

c) analitycznej;


16) Przedsiębiorstwo, które koncentruje się na jak najlepszym wykonaniu zadań w ograniczonym czasie to organizacja o orientacji:

a) obronnej;

b) responsywnej;

c) analitycznej;


17) Przedsiębiorstwo, które ogranicza wytwarzany asortyment produktów dążąc jednocześnie do szybkiej realizacji starannie wyselekcjonowanych nowych rozwiązań to organizacja o orientacji:

a) obronnej;

b) responsywnej;

c) analitycznej;



18) Przedsiębiorstwo, które często świadomie prowokuje reakcje zmieniające warunki konkurencji to organizacja o orientacji:

a) analitycznej;

b) poszukiwawczej;

c) obronnej;


19) Przedsiębiorstwa, które często oferują zmieniający się asortyment produktów, to organizacje o orientacji:

a) poszukiwawczej;

b) obronnej;

c) analitycznej;


20) Dążenie do osiągania renty systemowej to wyraz koncepcji wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa takiej jak:

a) koncepcja planistyczna;

b) koncepcja behawioralna;

c) koncepcja zasobowa;


21) Czerpanie korzyści z wykorzystywania głównie czynników niematerialnych to wyraz koncepcji wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa takiej jak:

a) koncepcja planistyczna;

b) koncepcja behawioralna;

c) koncepcja zasobowa;




22) Dążenie do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej z renty innowacji to wyraz koncepcji wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa takiej jak:

a) koncepcja S. Hunta;

b) koncepcja behawioralna;

c) koncepcja konkurencji w oparciu o przewagę zasobową;


23) Nastawienie na eksplorację otoczenia i systematyczne doskonalenie przedsiębiorstwa to wyraz:

a) koncepcji strategicznej odnowy wspomaganej;

b) koncepcji strategicznej odnowy wyłaniającej się;

c) koncepcji strategicznej odnowy transformacyjnej;


24) Koncepcja strategicznego rozwoju o silnej orientacji na proces i silnej orientacji na cele to:

a) koncepcja racjonalnego planowania;

b) koncepcja logicznego inkrementalizmu;

c) koncepcja organizacyjnego uczenia się;


25) Koncepcja strategicznego rozwoju o silnej orientacji na proces i słabej orientacji na cele to:

a) koncepcja racjonalnego planowania;

b) koncepcja logicznego inkrementalizmu;

c) koncepcja organizacyjnego uczenia się;



26) Koncepcja strategicznego rozwoju o słabej orientacji na proces i słabej orientacji na cele to:

a) koncepcja logicznego inkrementalizmu;

b) koncepcja zorientowana na wykorzystywanie szans;

c) koncepcja organizacyjnego uczenia się;


27) Wewnętrzny rynek pomysłów, zasobów i nagród to technika zarządzania typowa dla koncepcji zarządzania innowacyjnością biznesową takiej jak:

a) ,,żyzne pole”;

b) ,,kocioł”;

c) ,,spirali wznoszącej”;




28) Autonomiczne zespoły, eksperymentowanie i uczenie się to techniki zarządzania typowe dla koncepcji zarządzania innowacyjnością biznesową takiej jak:

a) ,,żyzne pole”;

b) ,,kocioł”;

c) ,,spirali wznoszącej”;

29) Funkcjonowanie grup, których celem jest znalezienie i uchwycenie nowych możliwości to technika zarządzania typowa dla koncepcji zarządzania innowacyjnością biznesową takiej jak:

a) ,,żyzne pole”;

b) ,,kocioł”;

c) ,,spirali wznoszącej”;


30) Umiarkowany stopień dbałości o bezpieczeństwo biznesowe i umiarkowany stopień akceptowanego ryzyka biznesowego to wyraz:

a) koncepcji spiralnej ostrożności;

b) koncepcji redukowanej ostrożności;

c) koncepcji scedowanej ostrożności;


31) Relatywnie niski stopień dbałości o bezpieczeństwo biznesowe

i umiarkowanie wysoki stopień akceptowanego ryzyka biznesowego to wyraz:

a) koncepcji spiralnej ostrożności;

b) koncepcji redukowanej ostrożności;

c) koncepcji scedowanej ostrożności;


32) Wyodrębnienie sztabów i linii to wyraz koncepcji strukturyzacji według:

a) funkcji;

b) obiektów;

c) podziału procesu decyzyjnego;


33) Organizowanie według rynków to wyraz koncepcji strukturyzacji według:

a) podziału procesu decyzyjnego;

b) obiektów;

c) funkcji;





34) Dominujące koncepcje zrządzania podległymi przedsiębiorstwami to:

a) kontrola finansowa;

b) kontrola strategiczna;

c) kontrola operacyjna;


35) Dominujące koncepcje zrządzania podległymi przedsiębiorstwami to:

a) kontrola finansowa;

b) kontrola operacyjna;

c) planowanie strategiczne;


36) Mechanistyczną koncepcję strukturalną cechują:

a) scentralizowane kompetencje decyzyjne;

b) duża formalizacja;

c) sieciowa struktura komunikacji;


37) Organiczną koncepcję strukturalną cechują:

a) duża formalizacja;

b) lateralne interakcje;

c) bieżące modyfikowanie zadań;


38) Klasyczne podejście do zarzadzania zakłada:

a) scedowanie na kierownika odpowiedzialności za działanie pracownika;

b) ustawiczne kontrolowanie pracowników;

c) samoorganizowanie się;


39) Stosowanie podejścia sytuacyjnego w kształtowaniu form organizacyjnych zakłada:

a) mechanistyczna koncepcja zarządzania;

b) polityczna koncepcja zarządzania;

c) organiczna koncepcja zarządzania;




40) Dostrzeganie w organizacjach powszechności współpracy i konkurencji to cecha:

a) mechanistycznej koncepcji zarządzania;

b) organicznej koncepcji zarządzania;

c) psychoanalitycznej koncepcji zarządzania;


41) Zasada redundancji (nadmiaru) funkcji to cecha:

a) organicznej koncepcji zarządzania;

b) holograficznej koncepcji zarządzania;

c) politycznej koncepcji zarządzania;


42) Uczenie się na zasadzie pętli podwójnej to cecha:

a) psychoanalitycznej koncepcji zarządzania;

b) organicznej koncepcji zarządzania;

c) holograficznej koncepcji zarządzania;


43) Samoorganizowanie się o dociekliwość pracowników to założenia:

a) dialektycznej koncepcji zarządzania;

b) organicznej koncepcji zarządzania;

c) holograficznej koncepcji zarządzania;


44) Kierowanie uwagi na znaczenie w zarządzaniu irracjonalnych aspektów życia organizacji to założenie:

a) organicznej koncepcji zarządzania;

b) psychoanalitycznej koncepcji zarządzania;

c) kulturowej koncepcji zarządzania;


45) Dostrzeganie sprzeczności w życiu organizacji to założenie:

a) politycznej koncepcji zarządzania;

b) holograficznej koncepcji zarządzania;

c) dialektycznej koncepcji zarządzania;





46) Samodzielność, samokontrola grup pracowniczych to założenie:

a) koncepcji lean management;

b) klietingu;

c) outsourcingu;


47) Koncepcja lean management obejmuje:

a) zasadę kaizen;

b) centralizację;

c) koncepcję just-in-time;


47) Poszukiwanie pewnej satysfakcjonującej części wspólnej w przestrzeni projektowej to główne założenie:

a) koncepcji lean management;

b) koncepcji inżynierii równoległej zestawów;

c) inżynierii równoległej;


48) Rozpoczynanie procesów zarzadzania od rozpoznania potrzeb i oczekiwań klientów to założenia:

a) orientacji marketingowej;

b) koncepcji klientingu;

c) x-engineeringu;


49) Rozpinanie organizacji to cecha koncepcji:

a) lean management;

b) outsourcingu;

c) x-engineeringu;


50) Orientacja na czynnik czasu i procesy to główne założenie koncepcji:

a) lean management;

b) Time Based Management;

c) zasady kaizen;





51) Kaizen jako filozofia zarządzania głównie obejmuje:

a) koncepcję just-in-time;

b) Total Quality Control;

c) inżynierię równoległą;


52) Filozofia kaizen ma do spełnienia funkcje:

a) innowacyjne;

b) utrzymywanie standardów;

c) doskonalenie standardów;


53) Radykalne projektowanie od nowa procesów gospodarczych to główne założenie:

a) koncepcji outsourcingu;

b) koncepcji reengineeringu;

c) benchmarkingu;


54) Wykorzystywanie doświadczeń innych przedsiębiorstw to główne założenie:

a) koncepcji lean management;

b) koncepcji reengineeringu;

c) benchmarkingu;


55) Harmonizacja działania i rozwijanie myślenia zespołowego to założenia:

a) koncepcji lean management;

b) Total Quality Management;

c) koncepcji reengineeringu;


<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ