<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ

PRZEDMIOT:


Koncepcje zarządzania




dr hab. Marian Mroziewski, prof. UPH;

Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem;


- wykłady – 30 godz. - studia stacjonarne; niestacjonarne - 32 godz.);



Sposób oceniania kolokwium według procentowego udziału poprawnych odpowiedzi na postawione pytania: dst (51-60%); dst + (61-70%); db (71-80%); db+ (81-90%); bdb (>90%)






TEMATY WYKŁADÓW I TREŚCI KSZTAŁCENIA:

1. Teoria koncepcji zarządzania

Wprowadzenie do przedmiotu nauczania. Istota zarządzania. Główne procesy zarządzania. Definicje koncepcji zarządzania. Dynamika ewolucji myśli ekonomicznej i koncepcji zarządzania. Typologia koncepcji zarządzania. Główne filozofie/orientacje zarządzania i modele przedsiębiorstwa.


2. Koncepcje zarządzania w aspekcie konkurencyjności przedsiębiorstwa

Teoria konkurencyjności przedsiębiorstw. Czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw. Koncepcje wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstw a koncepcje zarządzania.


3. Strukturalne koncepcje zarządzania

Założenia strukturalnego podejścia do zarządzania. Kształty organizacji w podejściu klasycznym, współczesnym i prospektywnym. Obrazy organizacji jako podstawy koncepcji zarządzania (organizacja jako: maszyna; organizm; mózg; kultura; system polityczny; psychiczne więzienie; przepływ i transformacja; narzędzie dominacji).



4. Koncepcje usprawniające struktury

Uelastycznianie struktur. Lean management. Inżynieria równoległa.

Klienting. Zintegrowany łańcuch dostaw. Outsourcing. X-engineering.


5. Podmiotowe i integratywne koncepcje zarządzania

Podmiotowe koncepcje zarządzania: podejście humanizacyjne; podejście

psychologiczne; podejście społeczno-polityczne.

Integratywne koncepcje zarządzania: koncepcje zachowania administracyjnego;

teoria gry organizacyjnej; podejście sytuacyjne; podejście systemowe; podejście

ekonomiczne (klasyczna teoria ekonomiczna; analityczne podejście ekonomiczne;

instytucjonalne podejście ekonomiczne; idealny model organizacji przemysłowej);

podejście systemowo-informatyczne.


6. Koncepcje zorientowane na społeczną efektywność

Istota społecznej efektywności. Podejście zasobowe do zarządzania.

Orientacje na: rozwój potencjału społecznego; kulturę organizacyjną;

instytucje zarządzania; style kierowania i zarządzania; zaangażowanie

organizacyjne; motywowanie; porozumienie; społeczną odpowiedzialność

przedsiębiorstwa.



7. Koncepcje zorientowane na wyróżniające kompetencje

Koncepcje zorientowane na wiedzę i kapitał intelektualny. Koncepcja zorientowana

na czas (TBM). Koncepcje zorientowane na innowacje i innowacyjność. Koncepcje

zorientowane na rozwój przedsiębiorczości organizacyjnej.


8. Koncepcje zorientowane na współdziałanie

Założenia orientacji relacyjnej. Definicje organizacji sieciowych. Typologia

układów sieciowych. Organizacje sieciowe i ich cechy. Kontekst organizacji

wirtualnej. Modele organizacji wirtualnej. Definicja i cechy organizacji fraktalnej.

Modele organizacji fraktalnej.


9. Koncepcja podejścia procesowego

Elastyczność i procesowość organizacji. Założenia organizacji procesowej.

Rozwiązania ujęcia procesowego. Charakterystyka organizacji w ruchu.


10. Koncepcje zorientowane na jakość

Systemy zarządzania jakością. Koncepcja TQM. Koncepcja Six Sigma.


11. Teleologiczne koncepcje zarządzania

Zarządzanie poprzez: cele; wyniki; delegowanie uprawnień; uprawomocnianie;

motywowanie; partycypację; inspirację; system; innowacje; instruowanie;

integrację; konferencje; wyjątki; zysk; komunikację; konflikt; technologię

informacyjną; jakość; zaangażowanie.


12. Koncepcje ewolucyjno-normatywnego zarządzania

Modele kreowania przedsiębiorczej struktury organizacyjnej. Modele i cechy

kreatywnej organizacji. Cechy organizacji doskonałej. Model zdrowej organizacji.

Koncepcja ewolucyjna. Koncepcja behawioralna. Koncepcja kulturowa. Koncepcja

autodydaktycznej organizacji ewolucyjnej. Koncepcja syntaktyczna. Koncepcja

ciągłego doskonalenia zarządzania (CIM).


13. Koncepcje zorientowane na doskonalenie organizacji

Filozofia kaizen i jej techniki zarządzania: TQC (całościowej kontroli jakości), koła jakości; zero defektów; just-in-time. Koncepcja reinżynierii. Koncepcja porównywania się z najlepszymi (benchmarking). Koncepcja zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa (sustainability). Koncepcja doskonałego przywództwa.




14. Koncepcja marketingowego zarządzania

Założenia współczesnego marketingu. Cechy koncepcji marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem. Aktywa rynkowe przedsiębiorstw. Priorytety zarządzania marketingowego. Rola kapitału marki w kreowaniu przewagi konkurencyjnej.


15. Koncepcja międzynarodowego zarządzania

Walory globalizacji. Korzyści skali, zasięgu i doświadczenia. Strategie i struktury w zarządzaniu międzynarodowym. Zarządzanie międzyfunkcjonalne w skali międzynarodowej. Zarządzanie międzykulturowe.


16. Narodowe koncepcje zarządzania

Koncepcje: zachodnioeuropejska; japońska, chińska, amerykańska, skandynawska.




Literatura podstawowa:



Literatura uzupełniająca:

Difin, Warszawa 2013.

koncepcje, metody. Difin, Warszawa 2013.


<<<< POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ