PRZEDMIOT:
Koncepcje zarządzania
PROWADZĄCY ZAJĘCIA:
dr hab. Marian Mroziewski, prof. UPH;
Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem;
FORMA ZAJĘĆ:
- wykłady – 30 godz. - studia stacjonarne; niestacjonarne - 32 godz.);
FORMA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: zaliczenie na ocenę:
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
obecność na zajęciach;
rozliczenie (u prowadzącego przedmiot) usprawiedliwionej nieobecności poprzez pisemne opracowanie kluczowych treści niezaliczonego wykładu;
zaliczenie na pozytywną ocenę kolokwium sprawdzającego w formie testu i pytań problemowych
Sposób oceniania kolokwium według procentowego udziału poprawnych odpowiedzi na postawione pytania: dst (51-60%); dst + (61-70%); db (71-80%); db+ (81-90%); bdb (>90%)
GŁÓWNE CELE NAUCZANIA:
dostarczenie wiedzy o ewolucji teorii zarządzania przedsiębiorstwem oraz podstaw teoretycznych do wyodrębniania i analizowania koncepcji zarządzania oraz możliwości ich zastosowania w praktyce;
kształtowanie umiejętności w zakresie wartościowania stosowanych koncepcji zarządzania oraz ich dobierania w konkretnych warunkach funkcjonowania podmiotów gospodarczych;
inspirowanie do ustawicznego poszukiwania wiedzy na temat koncepcji zarządzania w ujęciu retro i prospektywnym;
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
rozumienie zidentyfikowanych koncepcji zarządzania;
dążenie do stosowania w praktyce założeń koncepcji zarządzania generujących długookresową konkurencyjność przedsiębiorstwa;
TEMATY WYKŁADÓW I TREŚCI KSZTAŁCENIA:
1. Teoria koncepcji zarządzania
Wprowadzenie do przedmiotu nauczania. Istota zarządzania. Główne procesy zarządzania. Definicje koncepcji zarządzania. Dynamika ewolucji myśli ekonomicznej i koncepcji zarządzania. Typologia koncepcji zarządzania. Główne filozofie/orientacje zarządzania i modele przedsiębiorstwa.
2. Koncepcje zarządzania w aspekcie konkurencyjności przedsiębiorstwa
Teoria konkurencyjności przedsiębiorstw. Czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw. Koncepcje wzmacniania konkurencyjności przedsiębiorstw a koncepcje zarządzania.
3. Strukturalne koncepcje zarządzania
Założenia strukturalnego podejścia do zarządzania. Kształty organizacji w podejściu klasycznym, współczesnym i prospektywnym. Obrazy organizacji jako podstawy koncepcji zarządzania (organizacja jako: maszyna; organizm; mózg; kultura; system polityczny; psychiczne więzienie; przepływ i transformacja; narzędzie dominacji).
4. Koncepcje usprawniające struktury
Uelastycznianie struktur. Lean management. Inżynieria równoległa.
Klienting. Zintegrowany łańcuch dostaw. Outsourcing. X-engineering.
5. Podmiotowe i integratywne koncepcje zarządzania
Podmiotowe koncepcje zarządzania: podejście humanizacyjne; podejście
psychologiczne; podejście społeczno-polityczne.
Integratywne koncepcje zarządzania: koncepcje zachowania administracyjnego;
teoria gry organizacyjnej; podejście sytuacyjne; podejście systemowe; podejście
ekonomiczne (klasyczna teoria ekonomiczna; analityczne podejście ekonomiczne;
instytucjonalne podejście ekonomiczne; idealny model organizacji przemysłowej);
podejście systemowo-informatyczne.
6. Koncepcje zorientowane na społeczną efektywność
Istota społecznej efektywności. Podejście zasobowe do zarządzania.
Orientacje na: rozwój potencjału społecznego; kulturę organizacyjną;
instytucje zarządzania; style kierowania i zarządzania; zaangażowanie
organizacyjne; motywowanie; porozumienie; społeczną odpowiedzialność
przedsiębiorstwa.
7. Koncepcje zorientowane na wyróżniające kompetencje
Koncepcje zorientowane na wiedzę i kapitał intelektualny. Koncepcja zorientowana
na czas (TBM). Koncepcje zorientowane na innowacje i innowacyjność. Koncepcje
zorientowane na rozwój przedsiębiorczości organizacyjnej.
8. Koncepcje zorientowane na współdziałanie
Założenia orientacji relacyjnej. Definicje organizacji sieciowych. Typologia
układów sieciowych. Organizacje sieciowe i ich cechy. Kontekst organizacji
wirtualnej. Modele organizacji wirtualnej. Definicja i cechy organizacji fraktalnej.
Modele organizacji fraktalnej.
9. Koncepcja podejścia procesowego
Elastyczność i procesowość organizacji. Założenia organizacji procesowej.
Rozwiązania ujęcia procesowego. Charakterystyka organizacji w ruchu.
10. Koncepcje zorientowane na jakość
Systemy zarządzania jakością. Koncepcja TQM. Koncepcja Six Sigma.
11. Teleologiczne koncepcje zarządzania
Zarządzanie poprzez: cele; wyniki; delegowanie uprawnień; uprawomocnianie;
motywowanie; partycypację; inspirację; system; innowacje; instruowanie;
integrację; konferencje; wyjątki; zysk; komunikację; konflikt; technologię
informacyjną; jakość; zaangażowanie.
12. Koncepcje ewolucyjno-normatywnego zarządzania
Modele kreowania przedsiębiorczej struktury organizacyjnej. Modele i cechy
kreatywnej organizacji. Cechy organizacji doskonałej. Model zdrowej organizacji.
Koncepcja ewolucyjna. Koncepcja behawioralna. Koncepcja kulturowa. Koncepcja
autodydaktycznej organizacji ewolucyjnej. Koncepcja syntaktyczna. Koncepcja
ciągłego doskonalenia zarządzania (CIM).
13. Koncepcje zorientowane na doskonalenie organizacji
Filozofia kaizen i jej techniki zarządzania: TQC (całościowej kontroli jakości), koła jakości; zero defektów; just-in-time. Koncepcja reinżynierii. Koncepcja porównywania się z najlepszymi (benchmarking). Koncepcja zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa (sustainability). Koncepcja doskonałego przywództwa.
14. Koncepcja marketingowego zarządzania
Założenia współczesnego marketingu. Cechy koncepcji marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem. Aktywa rynkowe przedsiębiorstw. Priorytety zarządzania marketingowego. Rola kapitału marki w kreowaniu przewagi konkurencyjnej.
15. Koncepcja międzynarodowego zarządzania
Walory globalizacji. Korzyści skali, zasięgu i doświadczenia. Strategie i struktury w zarządzaniu międzynarodowym. Zarządzanie międzyfunkcjonalne w skali międzynarodowej. Zarządzanie międzykulturowe.
16. Narodowe koncepcje zarządzania
Koncepcje: zachodnioeuropejska; japońska, chińska, amerykańska, skandynawska.
Literatura podstawowa:
Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki. Red. M. Czerska, A. A. Szpitter, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
Mroziewski M., Styl zarządzania jako instytucjonalny czynnik kreowania kapitału przedsiębiorczości organizacyjnej. Koncepcja ewolucyjno-normatywna. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Red. R. Krupski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
Brzozowski M., Kopczyński T., Metody zarządzania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2007.
Gogłoza W., Księski K., Historia myśli organizatorskiej. Zarys wykładu.
Difin, Warszawa 2013.
Fołtyn H., Klasyczne i nowoczesne struktury organizacji. Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2007.
Frąckiewicz E., Karwowski J., Karwowski M., Rudawska E., Zarządzanie marketingowe. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1997.
Koncepcja i metody zarządzania. Red. W. Matwiejczuk, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2009.
Kostera M., Współczesne koncepcje zarządzania. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Łobos K., Puciato D., Dekalog współczesnego zarządzania. Najnowsze nurty,
koncepcje, metody. Difin, Warszawa 2013.
Mroziewski M. Zarządzanie w warunkach wspólnoty europejskiej. Wybrane zagadnienia w podejściu aksjonormatywnym. Difin, Warszawa 2014.
Trzecieliński S., Włodarkiewicz-Klimek H., Pawłowski K., Współczesne koncepcje zarządzania. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej 2013.